Webstock, conferința care aduce la un loc o mare parte din creatorii de conținut și agențiile de publicitate online din România, există aparent din 2009. Anul acesta a fost deci al cincisprezecelea an de Webstock.
Am căutat pe blog, prin 2013 am apărut și eu în peisaj și pare că am cam fost la majoritatea edițiilor, cu excepția perioadei de pandemie. Practic mă duc la Webstock de pe vremea când blogurile erau cool, iar oamenii foloseau Twitter. În 2013 era la modă Harlem Shake, Gangnam Style și iPhone 5s.
Am găsit și o poză de la prima ediție, de când LG era sponsor și îți puteai vedea tweet-ul pe o proiecție mare în sală:
Așadar, multe ediții și ani mai târziu, Webstock-ul se simte acum cu totul diferit. Dacă atunci era despre bloggeri (și poate și despre niște oameni care aveau pagini pe Facebook), acum este despre creatori de conținut. Bloggerii sunt la capitolul dinozauri, iar agențiile spun: “Ah, da, bloguri… încă mai este calitate acolo. Ce anume!? Campanii?! Ah, nu… nu mai facem campanii pe bloguri, toți clienții cer tiktok și instagram”.
În fiecare an asist la discuția despre cum agențiile își doresc cu ardoare ca influencerii/creatorii de conținut să vină la ei cu o propunere mișto pe care să o trimită clientului și să facă o campanie bună împreună, care să se integreze natural cu mesajul influencerului. Și în fiecare an râd când aud asta, pentru că din experiență știu cum se întâmplă de fapt:
- “Salut, am propunerea asta, hai s-o facem așa, se mulează 100% pe comunitatea mea și o să rupă norma ca afișări/views/likes/whatever!
- Da, super tare, ne place, hai s-o facem.
- Ok, iată draftul, așa cum am discutat.
- Ah, super. E ok, dar … poți să mai adaugi cuvântul ăsta?
- Sure, iată draftul din nou.
- Super! E ok, dar clientul ne roagă să nu folosim expresia Y.
- Ok, dar expresia Y prinde la publicul meu.
- Știu dar pls pls pls putem să schimbăm?
- Ok, fie. Dar deja ne depărtăm de mesaj. Iată draftul v3.
- Suuuuuper! Un singur detaliu minor și putem să-i dăm drumul. Putem să schimbăm titlul cu unul mai neutru/safe?!
- …….”
Și uite așa se transformă o idee bună cu impact potențial mare într-un material stil teleshopping. Și o colaborare într-o frustrare. La bloguri mai este cum mai este (sau a fost). Eu cel puțin am pretenția să-mi controlez cât mai mult mesajul lansat către cititori, chiar dacă asta vine la pachet cu frustrări și frecuș cu agenția. Dar cei mai mulți n-au chef să-și bată capul cu asta. D-asta vedeți pe Instagram la toate influencerițele aceeași postare cu același mesaj cu aceeași cremă în același tip de poză. Ca să fie safe și să fie rapid aprobată de agenție/brand, că mai au 15 de făcut.
Anul acesta am stat la prezentarea de “Content Creation”, cu Silviu Faiăr, Bogdan Techeș, Edi Brandabura și Octavian Gheorghe din parte GMP.
Îl apreciez pe Faiăr pentru faptul că face Poliția Internetului și îi trage pe toți influencerii de mânecă într-un stil amuzant și caterincos. Un fel de zoso, dar pe Twitch și YouTube și mai puțin bitter. Îmi place stilul lui, așa că m-am dus să-l văd și “pe viu”. Ce nu știam este că are ceva background de strategie în spate. A fost publicitar, a lucrat în agenție, știe cum merg lucrurile, nu e doar un tip care a descoperit camera video și Twitch-ul și a devenit norocos.
La fel și Edi Brandabura, care înainte de a fi influencer pe TikTok, a lucrat ca reporter la Pro TV. El a vorbit despre importanța thumbnail-ului, despre importanța primului frame dintr-un video, despre limbajul corpului și despre sunet. Cumva și de aici am rămas cu concluzia că acești creatori din valul nou chiar au o strategie în spate. Sau mă rog… măcar cei care ajung sus.
Și cred că asta-i o diferență importantă față de geneza bloggerilor. Eu cel puțin n-am avut nicio strategie când am pornit la drum. Nu aveam un scop final, nici măcar nu urmăream să monetizez blogul. Am început blogul pentru că îmi plăcea să scriu și să am păreri. Nu pentru că “voiam să mă fac blogger”, așa cum vor unii acum să se facă influenceri, ca și cum și-ar alege o meserie.
În fine, mi-a făcut plăcere să mă văd cu o mulțime de oameni, unii dintre ei pe care nu îi văd decât cu ocazia Webstock-ului. Ediția de anul acesta a fost gigant, față de 2013 când am început să merg eu.
Ne vedem la Webstcok și în 2024. Poate ca blogger, poate ca youtuber, you never know 😛
Discover more from revoblog.ro
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
Welcom` domnul Youtuber. Ne batem in partea aia, amandoi :))
Eu am dat skip la Webstock, nu il mai vad de interes, mai bine fac o deplasare pentru un gadget decat sa merg la conferinta.