La conferința recentă, Google a făcut un anunț destul de șocant. Pe scurt au spus că de acum încolo motorul lor de “căutare” nu va mai afișa cu prioritate rezultate de pe site-uri, ci va oferi un răspuns prin intermediul AI-ului lor.
Cu alte cuvinte, dacă tu cauți: “cum să gătesc paste carbonara”, nu îți vor mai apărea în primele rezultate 5-6 site-uri care s-a dovedit în timp că au o rețetă bună de carbonara, ci direct un răspuns al AI-ului care va zice: “Iei un ou, îl bați într-un bol, razi fin niște pecorino, adaugi sare și piper, nu pui smântână că nu ești barbar, apoi călești niște guanciale în tigaie… etc”.
Bineînțeles, această rețetă va fi furată…ăăă… pardon, “sumarizată” tot de pe un site.
Schimbările s-au produs deja pentru utilizatorii din Statele Unite și probabil urmează și la noi în curând.
Eu n-aveam nicio problemă cu integrarea AI-ului într-o formă sau alta în search, însă modul în care încearcă Google să-l implementeze mi se pare dezastruos. De exemplu nu m-ar fi deranjat dacă primul rezultat ar fi fost un snippet cu răspunsul AI-ului și cu un buton de “see more”, iar restul rezultatelor să fie cele de pe web.
Însă se pare că nu-i așa. Cei de la ArsTehnica au testat noul mod de căutare și pare că efectiv Google încearcă de fapt să facă abstracție de site-uri. La o căutare de genul: “cum schimb un cauciuc”, iată unde sunt plasate de fapt rezultatele clasice:
sursă foto: ArsTehnica
Și AI-ul nu poate fi dezactivat. Adică nu ai o metodă să zici: “afișează-mi cu prioritate rezultatele de pe web”. Nu, acum rezultatele web sunt acum la categoria “și altele”. Google a introdus un filtru denumit “Web” în bara de sus cum acum cele pentru “Imagini”, “Video”, “Știri”, “Cărți”.
Chestia asta nu-mi mai sună a “căutare web infuzată cu AI”, ci mai degrabă a “sumarizăm ce site vrea motoru’ nostru” și “afișăm ce vrea mușchiul AI-ului”.
Trecem peste faptul că asta e o palmă dată publisherilor, dar efectiv ca utilizator eu nu îmi doresc asta. Sunt acord că AI-ul este viitorul, însă deocamdată AI-ul dă acum multe rateuri. Încă are “halucinații” pe care nimeni nu le poate explica. Nu vreau ca principala sursă de informație să fie una care nimerește răspunsul corect în cam 50% din cazuri. Presimt că de fapt mă voi lupta cu motorul de căutare pentru ca în final să ajung tot la rezultatele web pe care le știu de încredere.
În fine, poate sunt eu biased pentru că sunt și creator de conținut. Voi cum vedeți chestia asta?
Discover more from revoblog.ro
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
Eu zic ca e mai ok asa. De multe ori caut ceva, dau click pe primele link-uri, inchid n reclame si abia apoi poate gasesc ce caut..asa o sa am doar raspunsul si pentru +90% din cazuri o sa fie suficient.
Si totusi de ce nu ai ad blocker?
Nu prea mai ai ce adblocker să folosești. În ultimul timp la Google TOATE rezultatele erau de fapt reclame. Dacă aveai ghinionul să cauți ceva mai comercial, de exemplu cum am căutat eu “dimensiune parbriz Duster”, toate rezultatele erau reclame sub o formă sau alta. Tot felul de magazine online și site-uri care vând servicii: montaj parbriz Duster, parbriz Duster de vânzare, ștergătoare Dacia Duster, parasolar parbriz. Orice mai puțin ce mă interesa de fapt: dimensiunile brute în cm.
Problema cea mai mare este ca vor disparea toti cei care depind acum de motoarele de cautare, orice site si blog, ca nu va mai intra lumea pe ele daca nu ti le gaseste Google la cautare.
La fel a zis cineva ca se va intampla si cu StackOverflow, ca lumea nu va mai raspunde la intrebari, iar AI-ul nu va sti sa raspunda la probleme noi, la care nu a raspuns nimeni pana acum.
Eu si asa am 10 intrebari la care nu am raspuns acolo :-/
E un fel pe modelul Bing, dar pe Bing se și menționează site-urile de unde practic a sumarizat informația. Google pare doar că și-o însușește. Poate n-ar fi rău să se inspire de la rivali, chiar că ei sunt un pic mai mici pe partea de motor de căutare.
Da, Bing devine chiar mai agreabil din punctul ăsta de vedere. Eu am folosit de multe ori Bing pentru ChatGPT și a fost ok. Am citit răspunsul și apoi (șoc!) am dat click și pe sursă.
Apropo de inspirat de la rivali, părerea mea este că Google s-a panicat grav odată cu apariția OpenAI. Mai ales că recent OpenAI a anunțat că vrea să lanseze și un motor de căutare. Acum Google face lucrurile într-un mod haotic. Aruncă cu AI-ul în toate părțile de teamă să nu le scadă acțiunile.
Și uite așa o să “migreze” unii din noi către alt motor de căutare, probabil DuckDuckGo?
Aici este în engleză o metodă de a scăpa de AI-ul lui Google în căutare:
https://tenbluelinks.org/
Foarte tare! Dar mă aștept ca Google să schimbe lucrurile atât de repede încât aceste site-uri să nu țină pasul cu workaround-urile.