Conform gadget.ro, în ședința din 29 decembrie 2023, Guvernul a luat decizia de a introduce obligativitatea de a asigura trotinetele electrice și bicicletele electrice. Este de fapt o transpunerea unei directive UE care modifică legislația RCA și redefinește noțiunea de “vehicul”.
Astfel, din 2024 va fi nevoie de poliță RCA pentru:
- orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h;
- orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h;
- orice remorcă destinată utilizării cu vehiculul menționat la lit. a) sau b), indiferent dacă este cuplată sau necuplată.
Se dorește inclusiv utilizarea unor dispozitive electronice care să facă verificarea din mers, fără a opri vehiculul.
Am citit acele condiții și probabil că o portiță este ca producătorii de trotinete electrice pentru uz personal să limiteze viteza la maxim 14 km/h. Marea problemă o văd însă pentru serviciile de închiriere trotinete stil Lime, Bolt și Splash, care vor trebui să plătească RCA pentru o flotă întreagă. Probabil că acel RCA se va transfera în costul cursei către client, însă nu știu cât de sus pot merge cu acele costuri. Și așa costurile sunt deja comparabile cu cele ale unei călătorii cu un Uber sau un Bolt.
Deși sunt un fan al trotinetelor electrice și le văd utilitatea, cred însă că trebuie reglementată mai bine utilizarea lor. Întotdeauna m-am gândit ce s-ar întâmpla în cazul în care un puștan ar intra cu o trotinetă în mașina mea. Efectiv în momentul de față nu aș avea ce să-i fac. El poate să se ridice și să fugă cu trotineta, în timp ce eu rămân cu dauna.
Pe lângă asta, serviciile de închiriere sunt total iresponsabile. Nu de multe ori am găsit trotinete de la Bolt sau Lime/Uber lăsate în nesimțire de-a curmezișiul, blocând un trotuar în gust, în porți sau în locuri de acces. La Bolt poți reclama un astfel de incident, însă nu știu dacă chiar se iau măsuri. La Uber în schimb nu ai nici măcar posibilitatea de a reclama o astfel de nesimțire. Iată câteva exemple:
În fine, presimt că până la RCA mai este cale lungă. Guvernul trebuie să gândească niște norme de aplicare, niște sancțiuni, un sistem de verificare. Probabil au dat legea și normele de aplicare vor apărea după vreun accident cu victime care va ajunge să fie mediatizat.
Discover more from revoblog.ro
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
Asemenea mijloace de transport ar trebui interzise. Sunt un pericol atât pentru cei care le folosesc, cât și pentru ceilalți din trafic. Dacă un trotinetist intră în mașina mea, din lateral, din spate, din față, în trafic,
și moare, eu intru la pușcărie pentru omor din culpă.
Mă mir cum de nu au băgat și bicicletele normale la plata rca, sau poate chiar și cărucioarele de cumpărături de la supermarket. La câtă foame de bani e la bugetul țării, ciorapu e în stare de orice.
mi se pare corect, atata timp cat au voie cu ele in trafic si pot creea victime sau pagube.. si am vazut cazuri chiar nasoale
din acest pdv e perfect normal
Trotinetele Lime au sub 25kg și viteza maxima de 24Km/h. Nu se încadrează la această lege, deși au RCA de vreun an. Și da, au la pachet…