La începutul săptămânii trecute am participat la o conferință organizată de Google, în care au prezentat concluziile studiului “Smart Shopper”.
Studiul analizează obiceiurile de cumpărare din România și este cu atât mai interesant cu cât a vine într-un moment de maximă incertitudine legată de inflație, prețurile energiei și recesiunea care ne paște în 2023. Smart Shopper report este împărțit în două părți: studiu pe clienți și relația acestora cu magazinele online și o vedere globală asupra contextului economic.
Smart Shopper. Ce preferințe au românii când cumpără online?
S-a vorbit despre 4 mari categorii pe care Google le monitorizează: produsele electronice (TV-uri, PC-uri, smartphone-uri, sisteme audio șamd), produse home & garden (mașini de spălat vase/rufe, uscătoare, dar și mobilă), fashion (haine și accesorii) și cosmetice.
Așa cum era de așteptat aici, au crescut procentele de achiziție online față de anii trecuți. La electronice a ajuns pe la vreo 60% online vs 40% offline, la home & garden este aproape 50-50%, la fashion este 45% vs 55%, iar cosmeticele sunt cumpărate cu precădere offline (doar 40% din achiziții sunt online).
Crește și numărul segmentelor de vârste mai tinere care cumpără, ceea ce este normal. Tinerii intră mai rapid în câmpul muncii acum și își fac mai repede carduri șamd.
Ce mi s-a părut interesant a fost că majoritatea consumatorilor nu au neapărat o preferință online vs offline. Preferă ce este mai convenabil în momentul respectiv pentru ei. Mie unul în schimb mi se pare că online e mereu mai convenabil și dacă aș putea, aș comanda totul online. Aș fi zis că sunt două tipuri de oameni: cei care preferă totul online sau cei care preferă să pipăie produsul înainte să-l cumpere. Realitatea este că oamenilor nu le pasă atât de mult, cumpără de unde este mai convenabil sau mai ieftin.
Google spune că 51% din comenzile online sunt plasate de pe smartphone. Eu sunt genul care preferă să dea comanda de pe laptop, dar sunt surprins de acest procent, care mi se pare mic. Eu mi-l imaginam pe la vreo 70%.
Iată și ceva din studiu care m-a uns pe suflet. Majoritatea celor care cumpără online spun că principala problemă cu achiziția unui produs este faptul că nu găsesc review-uri independente.
Asta se întâmplă în condițiile în care toate magazinele online aruncă cu bani în influenceri, iar oamenii spun că de fapt nu au de unde să ia informație. Tare mișto. Poate sunt eu subiectiv, dar mie asta mi se pare că aici este puterea blogurilor.
Iată o statistică și mai interesantă. 80% din clienți caută informații pe Google înainte să cumpere orice. Asta-i diferența între un review, articol sau postare și un story. Review-ul rămâne pe termen nedefinit, îl poți căuta și citi. Postarea dispare în 24 de ore. Mult noroc să mai găsești acea informație după.
Inflație, criză energetică și recesiune. Ce ne facem?!
Am ajuns și la partea a doua, partea studiului care mi s-a părut mai interesantă, pentru că a oferit câteva surprize și mai mari pentru mine.
Vestea bună este că economia merge și vânzările au avut o creștere susținută și în 2022, cu excepția unei mici scăderi din august pe partea de online. Practic vânzările offline au avut creștere stabilă tot timpul, iar dacă vă uitați mai jos la al doilea grafic, vedeți cam cum cresc vânzările online de Black Friday:
Și aici vine primul șoc pentru mine. Românii sunt mai încrezători în retail și sunt mai optimiști cu privire la perspectiva economică față de media europeană. Vedeți mai jos cu roșu, galben și portocaliu ce demoralizați sunt francezii, nemții și polonezii și cu albastru cât de optimiști sunt românii. E drept, noi pornim cu un nivel un pic mai scăzut de optimism, dar tot e bine. Suntem singurii pe creștere aici 🙂
Și da, evident, nu prea ne pasă de recesiune. Sunt curios de ce se întâmplă asta. Oare pentru că nu suntem destul de educați ca să-i știm repercursiunile? Pentru că suntem încrezători că nu ne va afecta prea tare (când oricum nu ai o economie foarte performantă, oricum nu prea ai mare lucru de pierdut, nu?). Sau poate pur și simplu e stilul românesc mai yolo de a zice: “heh, lasă, om vedea noi ce se întâmplă”.
Șoc #2. Au crescut căutările pe depozite de bani. Ce-i drept, aici suntem în tandem cu restul europenilor. Dar eu sunt surprins, mă așteptam să crească interesul pentru credite și carduri de credit, nu economisire. Mă așteptam ca primul instinct al românilor să fie să se mintă cu faptul că încă își permit unele lucruri și de fapt să se afunde și mai tare. Oare să fi învățat ceva din criza din 2008?!
Criză energetică? Se pare că nu suntem atât de speriați precum ceilalți. La noi au crescut doar cu 70% căutările pe termenul “preț energie electrică”, în timp ce la europeni au crescut cu … 180%. Priviți cele două grafice:
Cum se schimbă comportamentul și achizițiile românilor?
Iată alt topic interesant. Românii, la fel ca și restul europenilor, încep să taie din cheltuieli. Cu ce încep? Cu turismul și cu restaurante și baruri.
Imobiliare și mașini
Și acum … the moment you’ve all been waiting for.
Graficul de mai sus spune că începând cu ianuarie 2021, căutările pe mașini, case și în general bunuri de folosință îndelungată au scăzut.
M-aș fi așteptat ca în cazul mașinilor să fie interes, măcar în martie, când a început programul rabla, dar se pare că nu. Probabil creșterea în înmatriculări pe care o vedem acum sunt mașinile care au fost comandate anul trecut sau la începutul anului și au ajuns abia acum.
În privința caselor, probabil că piața imobiliară se chinuie încă să de impresia falsă de cerere. O vor mai ține un pic așa, iar apoi se va vedea realitatea.
În concluzie, românii nu-s așa de speriați de recesiunea ce urmează. Cumva e logic, noi nu ne speriem când dăm de greu, pentru că la noi mereu e greu. Totuși, mă bucur să văd că studiile arată că nu suntem nici cu capul în nori. Românii pândesc acum prețurile mai bune și eventualele oferte sau reduceri și au amânat achizițiile pentru bunuri de folosință îndelungată.
Cam așa și eu. Am amânat achiziția unei mașini pentru 2023, când sper să prind un deal bun (heh, o tot amân de vreo 5 ani). Și v-am spus cum văd eu evoluția pieței imobiliare.
P.S: Studiul complet este aici.
Discover more from revoblog.ro
Subscribe to get the latest posts sent to your email.