Zilele trecute s-a lansat Spark, primul serviciu de închiriat mașini electrice din București. Startup-ul este lituanian, iar România este a treia piață pe care se lansează, după Lituania și Bulgaria.
Comunicatul menționează că pentru început vor fi 50 de mașini răspândite prin București și că în următoarele luni vor să ajungă la 100 de mașini. Momentan, aplicația mea arată că-s vreo 7 mașini în București. Bănuiesc că adaugă gradual mașinile în sistem. Sau poate că restul de 43 sunt rezervate (mașinile dispar de pe hartă când sunt rezervate). Modelele de mașini din aplicație sunt Renault ZOE și Nissan Leaf.
De ce să închiriezi o mașină (electrică)?
Spark spune că avantajul lor este că parcările publice din București sunt gratuite pentru mașinile electrice. Sunt curios cum va funcționa acest lucru în parcările cu barieră, cum este cea de la Universitate. Că după ce iei ticketul, cineva trebuie să-l plătească pentru a putea ieși. Un alt avantaj este că nu trebuie să semnezi (fizic) un contract și nu trebuie să depui o garanție. Dacă ai nevoie de o mașină, o închiriezi rapid prin smartphone.
De fapt, simplitatea m-a atras și pe mine când am închiriat prin Pony. Părerea mea este că mașinile vor fi închiriate pentru prețul bun (cel puțin la început) și din curiozitate. Sunt mulți cei care ar vrea să conducă o mașină electrică. Eu aș folosi un astfel de serviciu în week-end sau când nu sunt presat de timp. Poate să mă duc cu un cadou voluminos la o petrecere (unde să beau și să mă întorc cu Uber-ul), poate să îmi fac cumpărăturile în caz că am mașina în service. Scenarii ar fi multe.
Cum funcționează închirierea prin Spark?
Trebuie descărcată aplicația pentru Android sau iOS, creat cont, introdus card și permis valabil (de minim un an) și făcut un selfie. Aplicația retrage atunci 15 lei de pe card, pe care îi transformă ulterior într-un voucher de 50 de lei.
Mașinile sunt disponibile pe hartă, în zone precum Aviației, Piața Unirii, Piața Romană, Gara de Nord, Cotroceni, Izvor, Palatul Parlamentului, Piața Obor, Iancului, Muncii, Dristor. După cum spuneam mai sus, după ce rezervi o mașină, aceasta devine vizibilă doar pentru tine. Când ești în aproprierea ei, o poți debloca de pe telefon. La finalul cursei mașina se blochează tot de pe telefon. Nu trebuie neapărat dusă înapoi de unde a fost luată sau parcată într-o anumită zonă.
Cât costă să închiriezi o mașină electrică prin Spark?
Durata minimă pentru închiriere este de 12 minute, iar prețurile sunt următoarele:
- 1.2 lei/minut – Renault ZOE, taxă suplimentară de 0.75 lei/km dacă depășești 15o km/zi;
- 1.4 lei/minut – Nissan Leaf 40, taxă suplimentară de 0.85 lei/km dacă depășești 15o km/zi;
Cu alte cuvinte, prețul minim pentru o cursă cu Spark ar fi de 14.4 lei.
În concluzie, folderul meu de pe telefon cu aplicații de transport numără acum 10 aplicații. De când am văzut în Roma acele mașinuțe electrice galbene de închiriat mă gândeam că n-ar strica unele și în București. De alftel, de fiecare dată când se lansează un astfel de serviciu, mă gândesc că e o certificare a faptului că românii mai încep să se civilizeze, și astfel devine mai puțin riscant să le oferi ceva nou și strălucitor.
Și nu în ultimul rând, poate că dacă vom avea mai multe mașini electrice și mai mulți șoferi care să le conducă, se vor pune și mai multe presiuni pentru instalarea și mai multor stații de încărcare.
Discover more from revoblog.ro
Subscribe to get the latest posts sent to your email.