Am fost la conferința găzduită de Asociația Română a Magazinelor Online pentru a-mi confirma în mare parte ce am discutat și la întâlnirea cu echipa eMAG. Vor fi două lucruri care vor avea impact asupra magazinelor online din România în viitorul apropiat.
Intrarea în vigoare a reglementării care nu va mai permite geo-blocarea, pe 3 decembrie (EU) 2018/302). Acest lucru înseamnă că de acum încolo magazinele online nu vor mai putea discrimina între clienți din țări diferite. Din punctul meu de vedere, această reglementare va favoriza în primul rând clienții români, care vor putea cumpăra din orice magazin online din Europa, cu aceleași condiții ca restul europenilor.
Trebuie să citesc mai bine reglementarea, deocamdată nu sunt așa entuziasmat. Mi se pare că UE o tratează în stilul GDPR: “Noi dăm legea asta, mai departe vă descurcați. Sigur trebuie să apară cineva care să ofere soluții logistice“.
Aplicarea mai eficientă a taxelor pentru bunurile comandate din China, până în 2021. În momentul de față, 18% din comenzile online care intră în țară sunt bunuri din China pentru care nu se aplică TVA-ul la vamă. Ceea ce nu este tocmai corect față de un comerciant român. Să luăm exemplul unui magazin online micuț, care vinde accesorii de telefoane. Accesoriile lui vor fi întotdeauna cu 19% mai scumpe decât pe Gearbest, iar românii vor prefera să cumpere din China, “rezolvând” cu TVA-ul la poștă. Și nu este o sumă de neglijat. Vă spuneam în articolul cu eMAG că am aflat și eu cu surprindere că al doilea magazin online ca număr de comenzi date din România este Aliexpress.
Se încearcă adaptarea legislației în așa fel încât magazinele online din afara UE să fie nevoie să se înregistreze la vamă (sau poate chiar ca entitate fiscală) pentru plata TVA. Probabil că atunci când se va întâmpla acest lucru, chinezii vor deschide un depozit în zonă. Și din nou, va fi nasol pentru acel mic magazin online care vinde huse.
Comerțul online în România crește în continuare
Din 11 milioane de utilizatori de internet, 8.28 milioane au dat comandă online în 2018. Așadar, 38% din populația țării a cumpărat ceva online. Un procent mai ridicat decât în Grecia, Portugalia, Croația sau chiar Italia. Procentul plăților cu cardul am putea spune că este încurajator (25%), dar mult sub Germania sau Ungaria. Comerțul online va ajunge la 3.6 miliarde de euro în 2018, cu o creștere de 30% față de anul trecut. Dacă vreți, puteți compara cu datele de la conferința de anul trecut.
În concluzie, a mai trecut un an și legile ne țin în continuare pe loc. Comerțul online românesc funcționează pe baza unor legi din anii ’99-2000, prost adaptate. Sunt curios cum va fi după 3 decembrie, deși cam știu răspunsul 🙂
Discover more from revoblog.ro
Subscribe to get the latest posts sent to your email.