În primul rând, vă avertizez că va fi un articol cu opinie nepopulară. Dacă ești obișnuit să citești doar articole care îți întăresc convingerile personale, nu cred că acest articol este pentru tine.
Citeam articolul lui Radu despre chiștoacele de țigări aruncate peste tot pe stradă și la un moment dat cineva vine cu un comentariu:
Mă refer aici la prima parte a comentariului, cu coșurile de gunoi din Olanda.
Băi și așa este, omul are dreptate. Am văzut și eu de nenumărate ori mârlani trecând de un coș și aruncând chiștocul țigării la juma de metru de acesta. Nu lipsa coșurilor de gunoi este problema. Ci lipsa educației și mai ales a sancțiunilor, că așa se face educația. Omul este obișnuit să arunce țigara pe jos, că așa i-a văzut pe alții că fac. I se pare ceva normal, un “drept” de la natură. Nici nu își pune problema că ar putea să o arunce la coș. Și nici nu are de ce să o arunce la coș dacă nu există repercusiuni. Pentru el înseamnă un efort în plus.
Și din această cauză vor fi gunoaie și chiștoace pe jos indiferent de câte coșuri de gunoi vor fi în jur. Iar coșurile de gunoi nu fac altceva decât să încurajeze producerea de gunoi pe stradă.
Ia gândiți-vă ce ați face voi dacă ați termina o sticlă de Cola și nu ați avea unde să aruncați sticla. Ați arunca-o nonșalant pe jos și ați spune “plm, de nimic nu e în stare primaru’ ăsta, nici măcar să pună un coș de gunoi”?
Nu. Ați merge cu ea în mână până când găsiți un coș să o aruncați. Și eventual dacă nu ați avea deloc coșuri nicăieri pe drum, ce ați face? Ați duce-o acasă și probabil că data viitoare nu veți mai bea Cola pe acel segment de drum, dacă știți că nu aveți unde să aruncați sticla goală. D-asta zic că e un efect în buclă. Mai multe coșuri de gunoi încurajează mai multe gunoaie. Trebuie să trecem de etapa cu montat coșuri de gunoi la etapa de vânătoare de ghiolbani.
La fel și cu locurile de parcare. Urbaniștii care au rezolvat problemele legate de trafic ale orașelor mai mari decât București spun că locurile de parcare în plus nu sunt soluția. Locurile de parcare în plus nu fac altceva decât să genereze mașini în plus. Circulația cu mașina personală prin oraș trebuie să fie un moft pentru care ești dispus să plătești, nu un drept. Locul de parcare în fața blocului este un moft, nu ceva ce ți se cuvine. Oare de ce este usturător să treci cu mașina prin centrul Londrei? Dar prin centrul Parisului?
“Da’ mă da ei au transport în comun…“. Ei au transport în comun pentru că nu mai au mașini. Pentru că la situația actuală din traficul din București nu mai ai ce transport în comun să ai. S-a ajuns la maximul de umplere al străzilor. Autobuzele nu au pe unde să circule din cauza numărului mare de mașini personale.
Mai puține locuri de parcare și taxe mai mari pe locurile de parcare deja existente —> mai puține mașini personale —> transport în comun mai rapid și mai bun.
Și spun asta din perspectiva unui tip care are mașină și căruia îi place să conducă.
Discover more from revoblog.ro
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
Aceeași situație și la mine în Belgia, Brussels. Cred că sunt maxim 30 de coșuri stradale în tot orașul, dar foarte rar vezi chiștoace, ambalaje, etc pe jos (reacția mea e de obicei: “hă, hăăă, au făcut o românească”). Iar explicația e simplă aici. Oamenii sunt educați să-și arunce gunoiul acasă, nu pe stradă (fie în coș, fie pe jos). La fel avem și noi în mașină o pungă în care strangem ce e de strâns și o ducem în casă când se umple (aici e o întreagă știință cu gunoiul, trebuie sortat în pungi speciale avizate de primărie, le scoți afară în anumite zile/ore nu când ți se năzare, anumite deșeuri se reciclează doar în anumite puncte, etc). Referitor la circulația prin oraș, și aici sunt probleme cu traficul dar nu este o tragedie. Anumite mașini cu euro x (4 cred, nu mă pricep) nu mai au voie să circule prin Brussels, pentru că poluează. Prioritate au bicicletele și transportul în comun, cu auto mergi cu 30/h. Dacă te grăbești, mergi cu tramvaiul sau bicicleta și totul este bine. Am locuit și intr-o comună la granița cu Franța, acolo este și mai și curățenia stradală, vorba aia, “mănânci de pe jos, farmacie”. Cu parcările, cam toate sunt plătite. În funcție de zonă poți avea 15/30/60 minute gratis, apoi trebuie să dai cu cardul. În fața clădirii, nici vorbă. Ai zone cu 2 ore (trebuie să lași un “ceas” martor pe bord, o chestie făcută din carton și cineva de la primărie se plimbă, noteaza, fotografiază), ai zone unde poți obține autorizație de la primărie, iar noaptea e moku. Pe străzile mai înguste se parchează doar pe o latură, niciodată pe ambele laturi. Dacă ar ști belgienii să parcheze, ar fi și mai bine (de obicei ocupă câte două locuri cu o mașină de buzunar). Ah, da. La trecerile de pietoni nesemaforizate, nici dracu nu se uită stânga-dreapta, oamenii trec direct (e trecere, trec și gata, nu e grija lor cum conduc toți nebunii). N-aș face asta în București 😀 P.S. aici se aspiră străzile, pare a fi un pic mai bine decât cu târnul din nuiele 🙂
Ce mișto e daca am face si niste plangeri pe la autoritati in loc sa ne plangem doar pe internet
Plângeri pentru ce anume?