Segway a anunțat zilele trecute că încheie producția pentru modelul care i-a făcut cunoscuți: Segway PT. Ocazie cu care mi-am adus aminte că am citit mai de mult câteva despre ei și mi s-a părut cel puțin interesantă evoluția lor.
Segway-ul a fost inventat de Dean Kamen și lansat pe piață în 2001, iar din 2002 au început livrările. Din punct de vedere al vânzărilor, produsul a fost un eșec. Compania se aștepta la vânzări de 40.000 de unități în primul an, iar la finalul lui 2003 d-abia dacă vânduseră 6.000 de unități. Au vândut cu greu 23.500 de unități până la finalul în 2006, iar pentru multe dintre ele a fost nevoie de un recall pentru a rezolva un glitch destul de nasol (Segway-urile dădeau uneori cu spatele și din această cauză utilizatorii cădeau de pe ele).
Între timp pe piață deja apăreau vehicule care făceau lucruri similare, iar Segway tot nu o ducea prea bine. În 2010 compania s-a vândut către un grup condus de milionarul Jimi Heselden. Nici Heselden nu a avut prea mult noroc cu Segway. De fapt, chiar a avut un ghinion teribil și a decedat în același an, după ce a căzut din greșeală cu Segway-ul de pe o stâncă.
În 2014 Segway ia în sfârșit atitudine împotriva tuturor companiilor care le copiau tehnologia, și depun o plângere pentru patent infringement împotriva mai multor companii chinezești, printre care și Ninebot (care era atunci susținută de Xiaomi și un alt fond de invetiții). Doar că între timp toate aceste companii au făcut capital serios vânzând produse Segway-like pe piețele asiatice. Mult mai mult decât ce a reușit Segway să facă în 14 ani. Așa că în 2015 compania chinezească Ninebot a cumpărat Segway. Exact! Copia a cumpărat originalul.
Bineînțeles, chinezii de la Ninebot au știut cum să facă Segway profitabil. În 2016 au scos pe piață o versiune mai mică (Segway miniPRO), iar ulterior au lansat trotineta electrică Ninebot care s-au vândut ca pâinea caldă și a depășit succesul Segway. Acum au o întreagă suită de vehicule electrice, majoritatea bazate pe ideea din spatele Segway-ului original.
În acest context Segway-ul original deja a devenit irelevant, de aici și decizia recentă de a renunța la modelul original scos pe piață acum aproape 20 de ani: Segway PT.
Istoria Segway mi se pare o lecție condensată pentru orice antreprenor care crede că o idee bună este de ajuns pentru a reuși pe piață. Probabil că Dean Kamen s-a îmbogățit oricum, însă compania originală Segway nu și-a atins niciodată potențialul maxim. Deși au avut aproape 10 ani la dispoziție să facă ceva cu primul lor model, au fost prinși din urmă de chinezi și au ajuns să-i îmbogățească pe aceștia.
Discover more from revoblog.ro
Subscribe to get the latest posts sent to your email.