Am fost recent la o prezentare a celor de la Aqurate care încerca să arate o imagine de ansamblu a magazinelor online din România în ceea ce privește competitivitatea și maturitatea lor.
Aqurate este un startup românesc, care folosește printre altele și o soluție bazată pe AI ca să crească rata de conversie și valoarea medie a coșului pentru magazinele online. Sunt multicele magazine și site-uri care le folosesc soluția, inclusiv PC Garage, imobiliare.ro, thehome.ro șamd. Au vreo 50 de magazine românești în portofoliu și s-au extins și pe alte piețe din Europa.
Revenind la prezentare, au acoperit 7 direcții cu studiul lor: Electronics, Fashion, Cosmetics, Books, Home, Baby & Toddler, Brico. Spuneam că au încercat să clasifice fiecare magazin online în funcție de prezența digitală și maturitate.
Ce înseamnă prezență digitală? Cât de mult investesc în componenta de marketing online a business-ului, adică în Social Media, Newslettere, campanii online șamd. Maturitatea digitală se referă la cât de performant este acel magazin online dpdv tehnic și user experience. Cu alte cuvinte, dacă investești un euro în prezența online, cât de mult are șanse acel magazin să convertească în alți euro acel euro cheltuit pe marketing.
Ce-i interesant aici este diferența de competitivitate între domenii. O să vă dau doar două exemple. Iată cum arată graficul pentru categoria de magazine online care vând electronice:
De aici putem trage concluzia că eMAG este la distanță mare pe online față de orice alt magazin (știam asta deja). Are și prezență puternică, are și maturitate (convertește bine) și este și inovator. Altex e un fel de medie absolută. Nu-i nici inovator nici conservator, nu convertește nici foarte bine dar nici foarte prost. Nu-i nici leader dar nu-i nici follower/challenger.
PC Garage și evoMAG mai mișcă ceva pe partea de inovație. Iar ceilalți (Vexio, Flip, CEL.ro și Flanco) încearcă și ei să se strecoare pe zonele lăsate libere de Altex și eMAG.
Bun, acum haideți să vedem și pe partea de Fashion cum arată graficul:
Observați că aici toate brandurile sunt înghesuite în zona de Leaders și de inovație. Pur și simplu aici este competiția foarte strânsă, lucru pe care toată lumea îl știe. În Fashion sunt marje mari dar și competiție mare.
La ce ajută această hartă făcută de Aqurate? De exemplu dacă aș vrea să fac un magazin online, eu m-aș gândi serios pe ce nișă să-l fac. Nu aș intra în niciun caz nici pe nișa de Fashion, unde competiția este acerbă, nici pe nișa de electronice, unde se lucrează cu sume mari și cumva cărările s-au cam trasat. Aș intra mai degrabă pe zona de pet shop, care este o nișă mai la început sau poate chiar pe cosmetice (dacă aș ști ceva despre acest domeniu) sau pe Baby & Toddlers.
Găsiți pe site-ul Aqurate și graficele din celelalte categorii precum și graficele din ceilalți ani plus mai multe informații despre soluția lor de creștere a ratei de conversie, că de fapt acesta-i business-ul lor.
Discover more from revoblog.ro
Subscribe to get the latest posts sent to your email.