Drivetest: Cu Twizy din Militari până în Pipera și înapoi

By | November 11, 2014

Drivetest-ul cu mașinuța de la Renault reprezintă mai multe premiere. În primul rând, este prima mașină pe care o primesc “în teste” pentru blog. Poate mai recidivez, cine știe? În același timp, este și prima mașină electrică pe care o conduc. Şi dacă ne gândim că are baterie și se încarcă de la priză, aș putea să spun că este și cel mai scump gadget primit în teste 🙂

renault_twizy-96

Plimbarea a fost foarte electrizantă. Twizy atrage multe priviri, cu precădere cele ale fetelor. Majoritatea au un comportament de genul: “aaaw, ce drăguț este, hai să-l luăm acasă și să-i dăm de mâncare.”. Băieți, dacă nu aveți bani de Ferrari și nici nu sunteți în stare să aveți grijă de un cățeluș, Twizy este soluția. Sunt convins convins că veți arăta în ochii fetelor la fel sensibil și vulnerabil.

renault_twizy-61

Twizy este un cvadriciclu, un hibrid între scuter și mașină din punctul meu de vedere. În talon este trecut drept “motociclu L7e”, am să-i spun totuși mașină. Este complet electrică, are două locuri, o autonomie de 100 km iar modelul condus de mine atinge 80 km/h. Nu este nevoie de o priză specială, ca în cazul mașinilor electrice mari, ci se poate încărca de la absolut orice priza. Există două modele de Twizy:

Twizy 45 – care este încadrat drept cvadriciclu ușor și poate fi condus fără permis (e necesar totuși un test de legislație dacă nu mă înșel). Are 5 CP și atinge maxim 45 km/h.

Twizy 85 – cel condus de mine – cvadriciclu greu, e nevoie de permis, are 17 CP și atinge 80 km/h

INTERIOR

Varianta condusă de mine nu a avut geamuri. Iar asta a fost cât de cât acceptabil, există și variantă fără uși. Am condus-o acum două săptămâni, pe o vreme cam urâtă (10-15 grade maxim). De la Preciziei până la Facultatea de Electronică am condus-o fără mânuși sau fes și a fost decent. Apoi m-am echipat pentru că aveam de gând să merg cu viteză mai mare. Aveam apoi să aflu că pe locul din spate se face curent un pic mai mult. Dacă se întâmplă să plouă, Twizy are găuri de scurgere în scaun și în podea. Protecțiile laterale adaugă încă 590€ la prețul final al mașinii.

Interiorul este simplist și spartan. Bordul este electric complet și arată doar nivelul de încărcare al bateriei, autonomia și viteza. Volanul are airbag iar brațele pentru semnalizare/lumini par înprumutate de la Logan. Singurul lucru neobișnuit ar fi prezența a două claxoane diferite: unul amuzant, pentru pietoni și unul pentru trafic, atât de puternic încât pare să spună: “au, m-ai lovit!”.

Frâna de mână este undeva sub volan și are un procedeu complicat pentru dezactivare. Trebuie să pui contactul, să apeși frâna destul de tare. Să apeși butonul din capătul frânei de mână, să tragi de levier un pic spre tine și apoi să-l împingi. Este de înțeles, dacă s-ar fi putut dezactiva frâna de mână fără cheia în contact, mașina ar fi fost extrem de ușor de furat. Bine, nici așa nu este greu.

renault_twizy-43

renault_twizy-40

Twizy are cutie automată iar butoanele pentru comandă (Drive, Neutral, Reverse) sunt localizate în stânga volanului. În modul Drive nu pornește singură, decât dacă se apasă pedala de accelerație. Însă are un semnal sonor, care să te avertizeze că ești în Drive. Centura este în patru puncte, scaunele sunt din plastic, doar spătarul este capitonat cu un fel de vinilin. Din păcate scaunul nu poate fi ajustat decât față spate. Te simți un pic cam țeapăn după 4-5 ore de condus. Nu are încălzire, aer condiționat sau sistem audio.

renault_twizy-59

Avem și spații de depozitare. În partea din față există unul care se poate încuia cu cheia și altul care nu se încuie și găzduiește o priză de 12V și o mufă de diagnoză. În spate, două bucăți din scaunul pasagerului se demontează și pot forma o cutie. Le-am demontat și mi-a părut rău. Se pun foarte greu la loc. V-am avertizat că e franțuzească, nu?

EXTERIOR

Eem, de unde să încep? Să spunem pentru început că șasiul a fost proiectat de Renault Sport Technologies, chiar dacă nu pare. Mașina este construită din plastic și fibră de sticlă. Nici acoperișul panoramic nu seamănă a geam clasic, ci tot a plexiglass sau ceva asemănător. Are 2.34 m lungime, 1.24 lătime și 474 kg. Este mai mică decât un Tico și poate fi parcată oriunde.

În față avem blocurile optice poziționate destul de sus, sigla mare renault, semnalele pentru schimbarea direcției și un capac pe care scrie Z.E. (zero emissions). Acolo se poate completa cu lichid pentru parbriz și mai important, de acolo iese cablul de încărcare, cu ștecărul clasic. Aș fi preferat să fie cu cheie. Dacă vrea să-ți facă cineva un rău, poate să-ți taie cablul.

Ușile se deschid în stilul foarfecă sau Lamborghini, depinde cum vă place să îi spuneți. Avantajul este că astfel poți coborî fie pe stânga fie pe dreapta. Asta ajută mult deoarece mașina poate fi strecurată în orice loc de parcare.

Spatele pare cea mai rigidă parte a mașinii. Le derrière, vorba francezului, este dintr-o singură bucată și nu are geam. Pentru mine n-a fost problematic, m-am descurcat cu oglinzile laterale. Dar pentru o domnișoară, cine știe? În rest, un mare stop roșu și două beculețe mici pentru semnalizarea direcției.

Ar mai fi de menționat că roțile pe 13″ sunt poziționate în afara caroseriei, ca la mașinile clasice. E bine de ținut minte, pentru a evita să agăți ceva cu ele când faci diverse manevre. Pe față sunt 125/80 R13, pe spate sunt 145/80 R13.

renault_twizy-49

renault_twizy-48

 

 

 

 

 

 

 

ŢINUTA DE DRUM

Twizy este o mașină foarte rigidă. După ce am trecut peste primul limitator de viteză, obișnuit să-l iau așa cum l-aș lua cu mașina mea, am oprit să verific dacă mai am rinchii în același loc. Este foarte sensibilă la limitatoare de viteză și la gropi. Iar prin spate se mai aud și cele două bucăți de plastic ale scaunului, pleznind una peste alta. Zău că am crezut că am rupt-o la prima denivelare. Dar după m-am obișnuit.

Cu două persoane în mașină, ca să nu pleci ultimul de la semafor trebuie să o calci serios. Însă cuplul este bun și poți pleca fără griji cu ea dintr-o pantă de 30 de grade. Frâna mi s-a părut proastă, nedemnă de un Renault. Megane-ul meu mă dă cu capul de parbriz dacă apăs frâna prea tare. La Twizy pedala era tare și ținea foarte jos. Nu m-aș fi așteptat la asta de la o mașină de 450 KG. Energia de la frânare este recuperată și este folosită pentru a reîncărca bateriile.

E destul de plăcută plimbarea, la viteză mare nu se aude decât zgomotul vântului și un zgomot specific mașinilor electrice, în genul mașinuțelor care pornesc după ce au fost învârtite cu cheia. M-am strecurat prin câteva locuri cu ea, dar nu este la fel de îngustă ca o motocicletă, ca să te poți băga cu ea printre benzi.

Deși uitându-te la șasiu nu ți se pare, datorită roților ieșite în afară, este foarte stabilă în curbe. Nu are servo-direcție dar pentru mine nu a contat. Şiiii … ar mai fi ceva. Are tracțiune spate. Deci rupe aderența dacă îți dorești cu adevărat. Nu că aș avea de unde să știu.

COSTURI & CONCLUZII

Dacă nu ești interesant de o mașină care să poată fi condusă fără permis, n-ai avea de ce să dai 7000€ pe un Twizy 45. Twizy 85 are putere mai mare și costă doar cu 700 de € în plus. Dotările standard sunt sărăcăcioase: airbag, frâne pe disc și … ștergător. După cum spuneam, ușile nu sunt o dotare standard. O variantă așa cum mi-ar plăcea mie, cu uși (590€) și acoperiș panoramic (250€) ar costa 8.450€. Se mai adaugă încă 300€ la povestea asta pentru jantele din aliaj. Şi deja se aproprie de prețul unui Logan nou.

renault_twizy-17

Prețul benzinei afișat pentru Twizy

Şi asta nu este tot. Chiar dacă o încărcare de 3.5 ore de la priză costă aproape 4 lei, trebuie plătită o taxă lunară variabilă de către Renault pentru baterie. În funcție de câți km estimezi că vei parcurge anual, taxa variază între 30 și 40€ pe lună. Așadar, pentru mine, costurile ar fi de aproximativ 150 de lei pe lună. Vă puteți juca și voi aici cu configuratorul.

caracteristici_tehnice3

Twizy nu este pentru toată lumea și cu siguranță nu poate înlocui o mașină. Cu toate astea s-a vândut excelent în țările europene mai dezvoltate. Cum așa? Foarte simplu. Este utilă dacă știi ce vrei de la ea. Poate fi folosită pe post de taxi pentru o singură persoană într-un oraș aglomerat. Sunt și oameni cu dizabilități care preferă varianta de 45 pentru că le oferă mobilitate în plus. Poate fi folosită pentru servicii de curierat, de exemplu într-un campus. Sau într-un orășel aglomerat cu străzi foarte înguste – îmi vine în minte Toledo. Poate fi închiriat pentru vizitarea unei stațiuni, în locul unui Segway. Sau poate fi folosită pur și simplu ca o mașină de oraș, dacă ai garaj și acasă și la birou. În Spania chiar a existat o ofertă la un moment dat, prin care primeai un Twizy gratis la achiziționarea unui Renault mare.

Aplicații sunt multe. Trebuie doar să renunțăm la ideile preconcepute care vin prima dată în minte și să gândim un pic nonconformist. Oricum, este o plăcere să conduci un Twizy. Dar nu mă credeți pe cuvânt. Aici vă înscrieți la un test drive. Poate fi o distracție de duminică pe cinste. Numai să vă grăbiți, să nu înceapă ninsoarea.


Discover more from revoblog.ro

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Urmărește Revoblog.ro și pe Google News

Share pe Facebook

2 comentarii la “Drivetest: Cu Twizy din Militari până în Pipera și înapoi

Spune-ți și tu părerea: