Până la urmă am cumpărat Spring-ul. Pentru programul Rabla Plus, cel destinat doar mașinilor electrice, prin care primești 45.000 de lei, nu trebuie să dai nimic la schimb. Doar un buletin și un certificat fiscal de la direcția locală de taxe și impozite, nu de la ANAF. Pentru Rabla Clasic de 7.500 de lei, ar fi trebuit să dau o mașină veche la casat. Și cum nu ne-am îndurat să dăm Megane-ul, am zis să cumpăr un voucher Rabla de la cineva. Și a mers totul bine, așa că m-am gândit să vă scriu și vouă un mic ghid, ca să știți cum se procedează și să puteți evita eventuale țepe.
Ideea este că orice ai face, nu ai cum să limitezi la zero riscurile. Așa că primul meu sfat ar fi să apelați pentru voucher la o persoană cunoscută sau semi-cunoscută, de la care a mai luat cineva din grupul vostru de prieteni. Sigur, și OLX este o variantă, însă acolo riscurile mi se par un pic mai mari. Concret:
De ce ai nevoie pentru voucherul RABLA Clasic?
- Copie după buletinul proprietarului mașinii care urmează să fie casată;
- Certificat atestare fiscală de la circa financiară, cu mențiunea “pentru PSIPAN 2021”, pe care sa apară și datele mașinii care urmează să fie casată
Aceste două documente le trimiți dealer-ului, el rezervă voucherul din sistem, iar apoi vei putea plăti avansul pentru mașina nouă.
Cum am procedat eu?
Pasul 1
Am găsit prin intermediul unui prieten o persoană de încredere, care mi-a trimis cele două documente pe mail, plus o copie după talonul și cartea mașinii care urmează să fie casată, ca să mă asigure că mașina există și e totul ok. În schimbul acestor documente, eu i-am trimis omului jumătate din sumă prin Revolut. Pentru al nostru Spring s-a sacrificat o Dacia 1310 din Adjud. Să îi fie tabla ușoară. Tipul care mi-a trimis documentele pe mail mi-a spus că după ce mi le trimite și dealer-ul le înregistrează, el nu mai are ce să facă cu ele.
Dacă nu-l cunoști pe om, aici ai ar putea fi primul pas în care poți fi țepuit. De exemplu îți poate trimite niște documente false sau deja folosite, iar tu ai apucat deja să-i trimiți suma pe Revolut. Ca să limitezi riscurile, ai putea să te întâlnești cu el în fața dealer-ului, și să-i dai banii pe loc. Eu nu am avut timp de asta.
La câteva zile după ce dealer-ul înregistrează documentele în sistem (și eventual ai plătit un avans pentru mașina nouă), va primi o notă de casare. Apoi el îți va trimite acea notă de casare, în baza căreia vei duce rabla la REMAT.
Pasul 2 (doar dacă te ocupi tu de radierea mașinii vechi)
Dacă te ocupi tu de casarea rablei, pașii sunt următorii:
- Discuți cu REMAT care va ridica rabla în baza notei de casare și îți va da un certificat de distrugere în 3 exemplare;
- Cu un exemplar te duci la circa financiară și radiezi mașina, ca să nu mai plătești impozit;
- Cu al doilea exemplar te duci la poliție si o radiezi din circulație
Pasul 3
Eu i-am trimis nota omului respectiv, el s-a ocupat de casat, iar în urma casării, trebuie să duci la dealer neapărat în original următoarele două documente:
- certificat distrugere REMAT – original – cel de-al treilea exemplar
- certificat radiere poliție – original
Așa că m-am întâlnit cu tipul de la care am luat voucherul și mi-a predat cele două documente în original, iar eu i-am dat restul de bani cash. Unii dealeri mai de modă veche îți cer și talonul și cartea în original sau copii legalizate, pentru că la începutul programului RABLA trebuiau și acestea introduse în sistem. Nu mai este nevoie de ele. Eu nu am văzut vreodată talonul sau cartea mașinii casate în original, dar am dus niște copii legalizate, doar ca să fiu safe. Mi le-a dat tipul de la care am luat voucherul și a zis că ar vrea să oprească el originalele, nu știu de ce. Anyway. Termenul în care aceste documente trebuie să ajungă la dealer este de 60 de zile.
O altă posibilă problemă aici ar fi ca cel de la care ai luat voucherul să nu vrea să îți dea certificatul de distrugere REMAT în original sau certificatul de radiere, în încercarea de a te șantaja să îi dai mai mulți bani. Din păcate nu știu ce poți face aici, decât să te duci la el și să folosești argumente contondente și foarte convingătoare într-o discuție cu el.
Cam asta-i toată procedura. Poate părea complicat la început, dar în realitate este destul de simplu și nu trebuie să faci prea multe drumuri, mai ales dacă nu te ocupi tu de casarea rablei. Probabil că la următoarea mașină cumpărată voi repeta figura.
Discover more from revoblog.ro
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
Auzisem ca unii dealeri iti fac ei rost de voucher. Ar fi cel mai comfortabil. Nu mai stiu de costuri.
Ah, da, poate ar fi meritat să scriu și asta. Motivul pentru care m-am complicat eu cu voucherul este că dealer-ul a zis că nu poate face el rost, că “mai sunt puține vouchere și nu putem garanta, dacă puteți, faceți rost dumneavoastră.”. Altfel nu m-aș fi complicat. Au ajuns pe la 2500-3000 voucherele la dealer, eu l-am luat cu 2200.
Era 15k la dealer când am vorbit eu de Spring si cred ca facea el toti pașii, între timp m-am răzgândit. Poate ca pretul conteaza in zona in care faci târgul .