Pe scurt, influencerii sunt acei oameni care au puterea să influențeze direct sau indirect deciziile sau acțiunile unui grup mai mare de persoane. Acești influenceri pot apărea așadar în orice domeniu, inclusiv în mediul online. Cei de la Starcom MediaVest Group împreună cu Cristi Manafu au făcut un studiu pe un eșantion de 855 de internauți cu vârste între 18 și 55 de ani pentru a clasifica influencerii online din România și pentru a vedea cum relaționază aceștia cu publicul, dar și între ei.
Internetul este principala sursă de informare
Primul lucru mișto asupra căruia ar trebui insistat este că 75% dintre utilizatorii de internet intervievați au declarat că internetul este principala sursă de informare pentru produse sau servicii. Procentul este mare, dar nu uitați că sondajul a fost făcut în rândul celor care deja folosesc internetul. Chiar și așa, e foarte-foarte bine. Gândiți-vă când v-ați informat ultima dată de la TV când ați vrut să cumpărați un telefon, un frigider, o mașină.
Apoi, după cum spuneam, studiul împarte influencerii în trei categorii: profesioniști, oameni ca noi și vedete. Profesioniștii sunt oameni cu o expertiză pe un anumit domeniu (IT, medicină, gătit, fotografii, jurnaliști, oameni de afaceri), eu aș coborâ un pic ștacheta și da chiar și exemplul unui mecanic care își deschide blog auto. În cea de-a doua categorie intră oamenii ca noi care scriu despre întâmplări diverse din viață, despre călătorii, care dau sfaturi etc, iar vedetele cred că nu mai trebuiesc definite.
Gradul de conectare al publicului
Gradul de conectare al publicului cu profesioniștii este cel mai ridicat, de 60%, în timp ce acesta scade la 42% pentru oamenii ca noi și la 19% pentru vedete. Cu alte cuvinte, profesioniștii sunt cei mai ascultați, în timp ce la polul opus, oamenii urmăresc vedetele mai mult pentru divertisment. Dar un mare avantaj al informării online este că poți citi mult mai multe surse, iar utilizatorii de regulă așa procedează.
Tradus în filozofia pe care o aplic de fiecare dată când scriu un articol, asta înseamnă că eu ca blogger nu îmi permit să laud un produs care nu este bun, pentru că tu ca cititor te vei informa și din altă parte, iar apoi îți vei pierde încrederea în mine.
Tranziția publicului între cele trei categorii
La prezentarea studiului am mai văzut un lucru interesant cu privire la tranziția publicului între cele trei categorii. Vedetele trimit cititori și către profesioniști și către oameni ca noi, însă odată ajunși acolo cititorii circulă bidirecțional între profesioniști și oameni ca noi. Iată un desen făcut de mine, ca să înțelegeți mai bine:
Dacă interpretăm aceste date, asta înseamnă că într-o campanie de succes ar trebui folosită o vedetă pentru a atrage atenția consumatorului asupra produsului, și apoi profesioniști care să-l vândă efectiv.
Studiul este mult mai complex de atât și oferă și date demografice: media de vârstă a cititorilor pentru fiecare categorie în parte, veniturile și nivelul de studii. Pe lângă asta, intră și în detalii despre genul de subiecte care prind pentru fiecare categorie în parte și despre canalele potrivite pentru a interacționa cu cititorii (Facebook, Instagram, bloguri) în funcție de ce mesajul pe care vrei să îl transmiți. Dacă sunteți interesati, puteți găsi pe Facebook două infografice foarte bine făcute.
Ideea generală este că ar trebui făcută o combinație optimă între toate aceste date dacă tu ca brand vrei să ajungi la publicul potrivit. Degeaba vrei să vinzi un Ferrari dacă alegi să faci reclamă pe Antena 1, unde media de vârstă este de peste 50 de ani și veniturile telespectatorilor sunt sub 1.500 lei lunar.
Ca o părere personală, sunt pentru atribuirea cu maximă atenție a titulaturii de “influencer” în blogosferă, și anume unui grup cât mai restrâns de persoane. Influencerii nu ar trebui să se joace cu încrederea cititorilor pentru că astfel vor strica jucăria pentru toată industria. Promovezi un brand de bere care-ți place, hai două, dar nu te apuca să faci reclamă la toate brandurile de pe piață. Nu trebuie subestimată inteligența cititorilor, pentru a nu se ajunge în situația în care a ajuns acum TV-ul.
Discover more from revoblog.ro
Subscribe to get the latest posts sent to your email.