Am făcut chip-tuning la un BMW 320i G20 și acum mașina are cu 100CP mai mult

By | September 12, 2022

Bine, n-am făcut eu propriu zis chip tuning-ul, am mers la cei de la TCM Tuning cu ea. TCM Tuning sunt cei mai vechi și cei mai mari pe care-i știu eu încă de pe vremea când încă nu aveam carnet și băleam la e30-uri la întâlnirile organizate de 4Tuning la Romexpo. Proprietarul business-ului face și el parte din casta inginerilor electroniști, este pasionat de cai putere și este cititor-consultant al blogului, pentru că din când în când mai lasă pe aici comentarii utile când scriu articole despre mașini 🙂

Ce înseamnă chip tuning?

Dacă mai există cineva care nu a jucat NFS, chip tuning-ul presupune creșterea puterii motorului prin reprogramarea calculatorului mașinii (ECU). Deci “software update”, cum îmi place mie să îi zic. Se citesc valorile vechi din ECU, se scriu valorile noi și se testează.

ECU Bosch

Cei de la TCM au un dyno (cameră dinamometrică) și testează mașina în mers și fac testare și logare de parametri înainte de optimizarea softului din calculatorul de motor, ca să știe posesorul mașinii câți cai avea înainte de tuning. În funcție de fiecare automobil pot atinge în camera dyno și viteze de 200 km/h. 

Apoi refac testul cu noul soft dezvoltat de inginer folosind programul german WinOLS (cel mai vechi editor din acest domeniu și un editor căruia proprietarul TCM Tuning ii stapaneste toate tainele si este unul dintre cei 12 official EVC trainers).

TCM Tuning

Pentru unele mașini se demontează ECU-ul de pe mașină, pentru cele mai multe în ultimul timp nu mai este nevoie. Majoritatea automobilelor moderne permit reprogramarea direct prin portul OBD din mașină. Exista și situația rară când conexiunea cu ECU se face pe masă cu adaptori direct pe pinii din mufa calculatorului de motor și chiar și pe PCB-ul acestuia foarte rar pentru a putea trece peste protecțiile procesorului.

ECU mașină chip tuning

De ce există chip tuning?

Pe bune, chiar așa. Dacă totul se face din soft, de ce nu este pus din fabrică direct cel mai bun soft cu cei mai mulți cai putere pentru mașină?

Motivele sunt diverse. De exemplu producătorul face un motor și-și mai lasă spațiu de manevră pentru a oferi mai mulți cai din soft când va fi nevoit să facă facelift-ul modelului respectiv. Sau e mai eficient pentru producător să facă un motor “de bază” și atunci când clienții aleg o variantă cu putere mai mare, producătorul doar modifică 2-3 componente la mașină și pune varianta de soft cu mai mulți cai putere. Saaau… în anumite țări se plătește impozit pe cai putere. Și atunci deși mașina are un motor mai puternic, acesta este limitat din soft pentru că clientul nu vrea să plătească taxele.

De ce ai vrea să faci chip tuning?

Pot să vă descriu situația de față.

Mașina este a unui prieten bun, care a trecut recent de la BMW 320d F20 de prin 2016, la acest BMW 320i G20 din 2019. Doar că, evident, trecerea de la cuplul de diesel la cel de benzină se simte nasol. Plus că mașina nouă per total era prea amorțită. Așa că a vrut să facă chip tuning ca să nu simtă că a făcut un downgrade cumpărând modelul nou și s-o facă să se simtă mai mult a BMW și mai puțin a Fiat Tipo.

chip tuning bmw 320i

Să vă mai dau un exemplu. Știu un mare administrator de flote care voia să comande câteva mașini cu o anumită configurație motor / cai putere. Ar fi trebuit să aștepte un an pentru configurația respectivă, așa că au cumpărat varianta cu același motor dar mai puțini cai putere, mașinile au venit mult mai repede, iar apoi le-a făcut chip tuning de la 122cp la 150cp (chiar dacă acest motor prin chiptuning putea fi dus în jurul a 180 cp el și-a dorit “să  le transforme” în varianta de 150cp pe care nu a putut sa o comande).

Este periculos pentru mașină?

Aș zice că aici depinde foarte mult de cine face chip tuning și de cine conduce mașina. Dacă te duci la vericu’ să-ți pună soft de betonieră, e posibil să-ți strice ECU-ul când încearcă să se conecteze la el sau să nu știe ce face și să nu reușească să ducă programarea până la capăt. Sau să-ți facă cine știe ce modificări care să forțeze motorul și să-l ducă peste limitele de toleranță ale pieselor puse de fabricantul motorului pe mașină.

chip tuning bmw x3

Eu am vorbit mai mult cu cei de la TCM și cred că am înțeles de ce au rezistat atât de mult pe piață. Oamenii sunt ingineri, nu fac asta după ureche. Au cumpărat licență pentru un soft produs în Germania, sunt în contact cu o comunitate internațională de tuneri și sunt pasionați. Știu foarte bine atât partea de software/programare cât și partea de mecanică. E un mix destul de unic între software și mecanică/auto.

La fel de bine, șoferul trebuie să înțeleagă că deși mașina are mai mulți cai putere, plăcuțele de frână, pompa de frână și ambreiajul rămân aceleași, deci trebuie condusă cu cap în noua variantă de putere.

Se poate face chip tuning la orice mașină?

Da, se poate face chip tuning la cam orice mașină din era noastră. Cei de la TCM au început să facă inclusiv la PHEV-uri.

Teoretic s-ar putea face chiar și la electrice. Doar că la electrice însă e cam riscant, acolo practic se crește voltajul pentru mai multă putere. Iar un șofer care ar forța prea mult mașina ar încălzi bateriile. Deci risc de foc. Eu nu m-aș juca cu așa ceva.

Totuși, însă nu la toate se justifică investiția. La unele câștigul de putere este mult prea mic, de genul 10-20 de cp în plus.

OMFG?! 100 CP în plus pentru un motor?! E enorm

În cazul de față, cu acest model de BMW, ne aflăm într-o situație avantajoasă. Motorul este destul de puternic, dar era limitat din fabrică din rațiuni de taxe.

Iată mai jos fișa cu rezultatele de dinainte și după chip tuning. Săgețile roșii indică puterea și cuplul de dinainte și după.

chip tuning bmw 320i g20 Înainte mașina avea teoretic 184 cp, practic 180 CP la roată și 317 Nm cuplu, iar cei de la TCM ne-au promis 260 CP și 400-410 Nm cuplu în urma intervenției. Le-a ieșit chiar mai bine și ne-au depășit așteptările, ducând-o la 278.6 CP și 415 Nm cuplu. Cred că putem rotunji fără probleme la 100 CP.

În concluzie, dacă vă plac mașinile și caii putere și vreți mai mult de la mașina voastră, cam ăsta ar fi cel mai eficient mod de a scoate untul din ea. Dacă ați vrea chip tuning și vă e frică că s-ar putea întâmpla ceva, vorbiți cu cei de la TCM Tuning că sunt experți pe domeniul lor.

P.S: Legenda spune că șoferul acelui BMW G20 circulă cu un rânjet pe față de acum două săptămâni și până acum 🙂


Discover more from revoblog.ro

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Urmărește Revoblog.ro și pe Google News

Share pe Facebook

5 comentarii la “Am făcut chip-tuning la un BMW 320i G20 și acum mașina are cu 100CP mai mult

  1. costin

    La ITP vor fi probleme? Adica sa depaseasca nivelul admis ? Puterea aia nu inseamna mai multa benzina arsa si implicit noxe mai mari?

    Reply
    1. Dragos

      La ce se masoara pentru ITP la noi (si multe state europene) nu sunt probleme la trecut inspectia periodica fara nici o problema.
      Mai trist este ce se intampla azi in Belgia deja cu verificarea cantitatii de particule si exista un aparat ce face test in “idle running” (relanty) masurand si marcand ROSU/VERDE rezultatul. Orice sub 1milion de particule trece. Orice peste 1 milion este respins. Deja sunt probleme cu motoare precum cele de Ford 1.5TDCI care nu au nici o modificare facuta, si-au schimbat injectoarele, au pus filtru de particule nou si tot nu trec testul cu succes.
      Exista deja lupte in a face modificari la soft pentru a scadea nr de particule in stationare cu motor pornit dar nu a ajuns nimeni pana acum la un succes deoarece motorul arde motorina, particule clar raman in urma acestei arderi. Sa speram ca la noi ramane in continuare testul ITP cum este azi atat la benzina cat si la diesel. Daca se va trece la teste mai complexe multe autoturisme cu motor termic fie ele tunate sau nu dar cu un minim de 50.000km vor avea sanse mari sa nu treaca testele noi.
      Cu asa aparat se masoara azi in Belgia -> https://shop.aa-equipment.nl/continental-dx280-dc-deeltjesteller

  2. Razvan

    Trecand peste articolul publicitar pentru TCM… sunt utile niste precizari. BMW-ul G20 320i are doua variante de motor B48B20A si B48B20B. A doua varianta (B48B20B) se pune si pe 330i (auto cu 254 CP din fabrica), doar ca in cazul 320i e limitat din soft. Tinand cont ca auto prezentat e din 2019 e foarte probabil ca a venit cu motorul de 254 CP limitat artificial la 180, caz in care trecerea nu e asa spectaculoasa.

    Reply
    1. Revo Post author

      Nu știu, e articol publicitar? Am menționat din start că proprietarul TCM este cititor al blogului și că îl cunosc de mult timp. Altfel, noi am plătit chip tuning-ul, el nu a plătit nimic pentru acest articol.
      Puteam să nu scriu nimic, dar l-aș fi scris și dacă nu îl cunoșteam pe Dragoș, pentru că îmi plac mașinile și ingineria.
      Și da, mașina este adusă din Belgia, unde se plătește impozit pe puterea motorului. Avea motor limitat din soft. Dar n-ai cum să spui că un câștig de 100 cp nu este spectaculos 🙂

  3. Madalin

    1. Până în câti km trebuie să aibă mașina ? 100 000 sau 200 000 km ?
    2. Afectează cu ceva tracțiune 4×4(xDrive)?
    3. Mai Trebuie altceva modificat: alte frâne, evacuări?
    4. Motorul de pe 320i e același de pe 330i ? Și dacă da, cât costă un asemenea soft ?
    5. Cât de rău afectează celeilalte piese ale mașinii care sunt construite pt 320i 184cp ?

    Reply

Spune-ți și tu părerea: