Metrorex a aniversat 34 de ani de existenta asa ca au sarbatorit lasand intrarea libera la Dispeceratul Central. Creierul metroului se afla la Piața Unirii 1, intrarea dinspre tribunal.
Am facut cateva poze si apoi am profitat de prezenta unuia dintre directori pe acolo si l-am asaltat cu intrebari de copil mic si fascinat. In primul rand nu-mi vine sa cred cat de competent este omul. E mare lucru sa poti raspunde la orice intrebare a n persoane. Si serios vorbind, interlocutorul nostru stia cate ceva despre orice domeniu. De la electronica si electrotehnica pana la ciupercile care cresc prin tuneluri. Unele dintre faptele pe care le-am aflat astazi sunt cel putin surpinzatoare, asa ca le voi scrie aici, ca sa mai imi aduc aminte din cand in cand.
Despre sistemul de transport subteran:
- A fost inaugurat in 1977.
- Este aproape cel mai performant din lume. Singura categorie care este peste el, este cea in care trenurile sunt complet automatizate si nu mai au nevoie de conductor.
- Sunt 70km de magistrale si 51 de statii.
- Transporta zilnic in jur de 600.000 calatori.
- Toata structura poate rezista la un cutremur de pana la 9 grade pe scara Richter !!!
- Cea mai adanca statie este Piata Unirii 2 (17m). Cea mai adanca din lume este la 130m sub pamant.
- In București panza freatica se gaseste la numai 3 m sub pamant si din cauza asta la noi costa mult mai mult decat la altii un km de linie.
- Povestea directorul despre constructia unui tronson unde nu se putea lucra din cauza ca solul era alcatuit din nisip si apa. S-a adus o masinarie care a inghetat solul si apoi s-a sapat ca in stanca.
- Noaptea toate tunelurile sunt luminate ptr. lucratori.
Despre dispeceratul central:
- Este impartit in 2. Centrul de control propriu-zis (seamana cu un centru de control aerian) si harta energetica (daca nu ma insel). In sala cu harta energetica sunt reprezentari cu fiecare statie in parte si cu centrala de la Enel aferenta.
- Se poate comunica individual cu fiecare metrou in parte si cu fiecare statie.
- Tot ce se intampla la metrou este monitorizat video. Se povestea despre un caz in care o femeie si-a bagat portofelul pe langa geanta dupa ce a validat. A facut plangere la Metrorex, ei au luat inregistrarea si au vazut cum unul la 3 m in spate ia portofelul si-l baga in buzunar.
Despre trenuri:
- Trenurile ASTRA IVA (cele vechi) au fost construite la Arad. Daca gandim un pic, probabil ca le-a luat cel putin 10 ani ca sa le gandeasca/ansambleze, deci as zice ca sunt facute cu tehnologia anilor 50
- Au motor care functioneaza cu DC !!! Alimentare la 750V
- Au rezistente si alea se incalzesc fenomenal in timpul mersului. Probabil asta este motivul ptr. care miroase a ars uneori.
- Au 34 locuri in fiecare vagon si in picioare pot intra pana la 360 calatori (8/mp)
- Cel mai frecvent defect la ele este un mecanism de franare in caz de urgenta care nu le mai da voie sa porneasca. In cazul asta se cheama un tren care efectiv il impinge afara din tunel.
- Sunt actionate manual de catre conductor. Un tren nu pleaca pana celalalt nu a ajuns la capat de linie (din cauza asta “trenul stationeaza 2 minute” in statie)
- Cele noi sunt alimentate AC si consuma cu 30% mai putin curent electric. Au un motor cu frecventa variabila
- Sunt complet automatizate si conductorul apasa doar pe un buton ca sa ajunga in statia urmatoare.
- Un tren d-asta nou este capabil sa pastreze de unul singur o distanta de min 30 m fata de cel din fata
Alte chestii:
- In 2013 vom avea Oyster cards ca in Anglia. Se vor schimba complet turnichetii de acces.
- Am intrebat daca planurile actuale de dezvoltare a tronsoanelor sunt aceleasi cu cele din vremea comunismului. Nu este asa. Liniile urmatoare vor fi construite conform unui studiu in anticipare ptr. urmatori 20 de ani.
- Nu va exista transport de noapte cu metroul. Mi se pare ca au zis ca au mai multi angajati pe timp de noapte decat pe timp de zi, deci imagina-ti-va ce frenezie e in subteran noaptea.
- Probabil vor fi nevoie de 6 ani pana va fi gata metroul si in Drumul Taberei (estimat de mine).
- Am intrebat ce este bine sa faci in cazul in care ai cazut pe sine si vine trenul. Nu prea mi s-a dat un raspuns clar. “Poti sa stai pe sine si trece trenul peste tine, asta daca nu te agata cu carligul (de nu stiu ce)”. Dar eu cred ca ptr. asta este scobitura aia sub peron. Oricum, de curentat nu te curentezi. Plusul e pe sine iar minusul e bara aia rosie situata la nivelul genunchiului.
- Ptr. mirosurile neplacute dau vina pe comerciantii de la suprafata care nu sunt stiu sa depoziteze deseurile corect.
- Se pare ca s-a infiintat recent o autoritate a transportului public din bucuresti care coreleaza intr-un anumit nod toate mijloacele de transport.
- Am intrebat de ce la RATB exista reduceri ptr. studentii anumitor universitati de pana la 100% si la Metrorex nu. Mi s-a raspuns ca asta nu tine de ei ci de stat. Probabil statul se intelege mai bine cu RATB.
Probabil ca am uitat multe, m-a fascinat discutia. Am stat 1 ora si ceva cu gura cascata la ce se intampla pe acolo. A meritat 100%
Discover more from revoblog.ro
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
interesant!
Pingback: Poze cu metrourile noi | revoblog.ro