Ce trebuie să verifici când cumperi anvelope și de unde cumperi online

By | August 25, 2022

Am realizat că am scris destul de multe pe blog despre aventurile mele cu mașini și anvelope. În același timp mai vorbesc cu oameni pentru care lucrurile pe care eu le consider ultra-cunoscute nu sunt așa de la-ndemână. Nu știu de ce, dar pe mine m-a fascinat întotdeauna să aflu mai multe despre anvelope (și jante), pentru că ele fac legătura dintre șofer și asfalt. Așadar, m-am gândit să fac un scurt ghid și cu informații mai de bază, pentru cei care vor să-și comande anvelopele online.

Ce trebuie să știi când vrei să comanzi anvelope pentru mașină?

Dimensiuni

În primul rând dimensiunile. Care sunt de de forma 175 / 65 R14 sau 215/ 65 R16 șamd. Dimensiunile le găsești fie în cartea mașinii, fie mai simplu, te uiți direct la ce scrie pe cauciucurile pe care le ai pe mașină. Primul număr (175 sau 215 în cazul nostru) reprezintă lățimea anvelopei pe trenul de rulare. Al doilea număr (65 în ambele cazuri din exemplul meu) reprezintă talia anvelopei. Sau înălțimea, cum îi zic eu. Sau distanța dintre jantă și trenul de rulare, iar asta este ceea ce se vede din lateral când te uiți la anvelopele montate pe mașina. Cu cât numărul este mai mic, cu atât anvelopa se va vedea mai subțire din lateral (și vei simți și tu mai tare gropile). Ultimul număr este în inch și reprezintă diametrul interior al cauciucului, care ar trebui să fie același cu diametrul jantei.

În fotografia de mai jos puteți vedea niște anvelope 225/40 R19.

anvelopa kia

DOT sau an de fabricație

Acesta este următorul lucru în ordinea importanței pentru mine. Și am constatat că sunt multe site-uri care nu îl trec în specificații. Astfel e posibil să găsești același model de anvelopă la prețuri foarte diferite. De ce? Poate pentru că cele mai scumpe sunt produse anul acesta, iar cele mai ieftine sunt produse acum 2-3 ani. Din această cauză e important să iei anvelopele de la un magazin cu care poți comunica și unde poți întreba DOT-ul. Eu vă recomand anvelope.ro. Au o gamă foarte mare, de la anvelope de buget la anvelope premium, au prețuri bune, îți spun DOT-ul anvelopei dacă îi întrebi, iar dacă le cumperi pe toate 4 de la ele, ai și 25% reducere la montaj într-un service partener de-al lor. Ah, și e gratis livrarea dacă iei minim două anvelope.

DOT-ul este format din 3 grupe a către 4 caractere. Pe noi ne interesează ultimul grup de caractere, care este format din patru cifre. De exemplu un DOT de forma 2820 ca în fotografia de mai jos înseamnă că anvelopa este produsă în săptămâna 28 din anul 2020, deci prin iulie 2020.

dot anvelopaAveți însă grijă să nu faceți ca mine. Să vă uitați pe partea cealaltă a anvelopei, să găsiți un DOT ciudat (ca în foto de mai jos) și să vă întrebați: “ce naiba?! au schimbat ăștia modul de scriere pentru DOT?!” Dacă vedeți asta, înseamnă că trebuie să întoarceți anvelopa ca să-l citiți. Dacă e deja montată pe mașină și nu se vede pe roata din stânga, mergeți pe dreapta ca să-l vedeți.

anvelopa dot

 

Indice de sarcină și indicele de viteză

Acum nu-i musai să-ți bați capul cu acești indici pentru că de regulă în funcție de dimensiunea anvelopelor, acești indici se potrivesc cu ce îți trebuie ție și nu prea poți da greș. Dar e bine să știi totuși ce înseamnă. Sunt trecuți împreună și reprezintă o combinație dintre două cifre și o literă. În fotografia de mai jos este 91H. Cifrele sunt undeva între 62 și 126 și reprezintă câte kg poate susține o roată. De exemplu 91 echivalează cu 615 kg per roată. La Duster indicele este 102, care înseamnă 850 kg per roată. E un tabel cu echivalențele, îl găsiți pe internet.

anvelopa vw

Mai important mi se pare indicele de viteză, care este acea literă de la final. Indicele de viteză pornește de la litera L, care înseamnă că nu ar trebui să depășești 120 km/h cu acea anvelopă, până la Y, care înseamnă maximum 300 km/h. Iată tabelul:

  • L – max 120 km/h
  • M – max 130 km/h
  • N – max 140 km/h
  • P – max 150 km/h
  • Q – max 160 km/h
  • R – max 170 km/h
  • S – max 180 km/h
  • T – max 190 km/h
  • U – max 200 km/h
  • H – max 210 km/h
  • V – max 240 km/h
  • Z – peste 240 km/h
  • W – max 270 km/h
  • (W) – peste 270 km/h
  • Y – max 300 km/h
  • (Y) – peste 300 km/h

Dacă ai de ales între o anvelopă cu indice de viteză U și unul cu indice de viteză H, dar știi că mașina ta nu prinde oricum nici măcar 200 km/h, poate n-are rost să investești în cel cu indice H. De asemenea, un indice de viteză mai mare înseamnă și viteze mai bune de oprire, dar înseamnă și că acea anvelopă se va uza mai repede și va avea performanță mai scăzută pe vreme rece. Aș spune că aici trebuie să cântărească fiecare ce este mai important pentru el.

Eticheta Europeană

Aceasta nu o găsiți decât pe site-ul producătorului sau pe site-ul magazinului sau pe cauciuc atunci când este nou. Arată cam așa:

 

etichetă europeană avenlope

 

De aici sunt importante rating-urile pentru economia de combustibil, cel pentru frânarea pe suprafață uscată și cel legat de zgomotul produs de anvelope. Dacă aveți de ales între două seturi care sunt la prețuri similare, puteți apela la această etichetă pentru departajare.

Durata de viață a anvelopelor și cum se depozitează

Michelin spune că după o perioadă de utilizare de 5 ani, anvelopele ar trebui verificate anual cu atenție. De asemenea, durata maximă de folosire nu ar trebui să depășească 10 ani, indiferent dacă nu au ajuns până la indicatorul de uzură. Bineînțeles, asta depinde și de câți km au fost rulate și dacă au fost depozitate sau nu corespunzător. Profilul nu ar trebui să scadă sub 3 mm pentru anvelope de vară sau sub 4 mm pentru anvelope de iarnă. Eu am cumpărat mai de mult un astfel de dispozitiv pentru a vedea mai rapid cum stă treaba:

uzură anvelopă

În mod normal, anvelopele ar trebui să fie depozitate vertical într-un mediu răcoros, care să nu depășească 35 de grade, la o distanță de minim 10 cm față de sol. Ideal ar fi ca acestea să fie rotite periodic.

Cam atât. În rest, alegeți în funcție de buget, de brand și de ce vreți să faceți cu acea mașină. Dar, din nou, cumpărați de la oameni care se pricep. Sunt 1000 de site-uri care vând anvelope dar de fapt nu le au pe stoc, dar de fapt au altă dimensiune, nu știu DOT-ul șamd. Când te apuci să cauți efectiv, ajungi la concluzia că opțiuni bune sunt puține. Eu am testat ceva până să ajung la anvelope.ro. Ei au know-how, au depozit mare de anvelope, au service-uri partenere, au tot ce le trebuie.

În final, nu vreau să pozez într-un expert, așa că dacă aveți adăugări sau vedeți vreo greșeală, apreciez dacă-mi spuneți în comentarii.


Discover more from revoblog.ro

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Urmărește Revoblog.ro și pe Google News

Share pe Facebook

5 comentarii la “Ce trebuie să verifici când cumperi anvelope și de unde cumperi online

  1. Giovani

    Foarte bine scris, la obiect și clar. Și, mulțumesc pentru pontul cu anvelope.ro…

    Reply
  2. Nicolae Simion

    Foarte bună sinteza, felicitări! Ar fi necesară însă și o completare cu tipurile de anvelope funcție de sezon, vară/iarnă/all season și destinație, SUV/4×4 all terrain/4×4 off road, asta din urmă mai puțin, dar o analiză iarnă+vară vs all season ar fi binevenită, având în vedere că tehnologia evoluează și anvelopele all season sunt mult mai bune decât în trecut și au caracteristici tehnice apropiate de cele vară/iarnă. Dacă în anii trecuți se spunea “anvelopele de vară sunt bune vara, anvelopele de iarnă sunt bune iarna iar anvelopele all season nu sunt bune nici vara nici iarna”, acum anvelopele all season fac față cu brio și vara și iarna și ar fi un compromis bun pentru a evita două schimburi de anvelope pe an sau chiar două rânduri de roți, pentru cei care nu sunt împătimiți ai vitezei sau nu circulă mult iarna, în special la munte. Aștept deci episodul 2! ☺️

    Reply
    1. Revo Post author

      Da, pe una dintre mașini anvelope all season și acum mă gândeam să trec la all season pe ambele mașini. Va mai urma un articol săptămâna viitoare 🙂

  3. Fidel Castrol

    Pe principiul Ce-i trebuie chelului tichie…. eu avand un Ford Focus diesel, am patit-o acu multi ani cu niste anvelope Dunlop(inventator al cauciucului, trans-gutaperca etc.) SportMaxx TT cu indice W sau Y, le-am luat pe considerentul ca fiind de viteza, teoretic sunt mai sigure, risc scazut de explozie etc. Au fost bune ca pret dar am avut probleme cu ele dupa un an si ceva, erau foarte rigide si cand franam imediat dupa plecarea de pe loc, nu se incalzeau cum trebuie si nu muscau din asfalt, nefiind uzate, efectiv franai si masina nu te asculta, aveam emotii la pietoni….La drum lung sau pe autostrada era alta viata, doar o piscai si frana instant, dar trebuiau rulate bine cam din Berceni in Militari ca sa vezi efectul…
    Asa ca mi-am invatat lectia si am trecut pe cauciucuri normale sa le zic, cuminti, Michelin-uri de vara si iarna de care am fost foarte multumit.
    De cumparat le iau ori de la magazinul ala mare de toale, salvez modelul la favorite si astept reducerile, ori de la alte magazine de profil, in functie de promotii: fie pret, fie cate un cadou, o camera de bord, un bon de benzina sau voucher ceva…

    Reply
    1. Revo Post author

      Da, știu ce zici. Eu am cumpărat Kumho Solus All Season cu indice de viteză V drept cauciucuri de vară pentru un Duster. Exact pe același principiu le-am luat, să fie pentru viteză, să fie mai sigure. La fel, sunt nasoale la primele frâne, până se încălzesc, apoi sunt ok.

Spune-ți și tu părerea: