În octombrie au sosit în țară primele 1.600 de unități Dacia Spring. Și pentru că mai mulți m-ați întrebat de mașina mea, iată cum stă treaba.
Povestea cu comenzile și livrarea de Spring este destul de lungă. Pe 20 martie au început precomenzile în mai multe țări europene, inclusiv România. A fost nebunie atunci cu precomenzile, dar am reușit și eu să plasez o precomandă. Sistemul îți bloca atunci 100€ de pe card pe care ulterior ți-i returna și apoi trebuia să mergi în showroom să achiți adevăratul avans pentru mașină. Oficial prima zi pentru plata avansului a fost 20 mai. Tot atunci m-a contactat și pe mine dealerul (Meridian Nord) și i-am transferat avansul direct prin OP. Am luat ecotichetul de la stat și am făcut și o combinație pentru un voucher rabla clasic. Teoretic, în termen de 20 de zile, dealer-ul ar fi trebuit să-mi aloce o serie de caroserie. Practic nu am primit seria de caroserie după 20 de zile, dar nici nu m-am stresat, pentru că urmărind alte forumuri am văzut că nimeni nu o primise încă. Am primit-o pe 20 septembrie, după ce am cerut-o eu, cu termen de livrare al mașinii la început de noiembrie.
Surprise plot twist, la o zi distanță după ce dealerul mi-a zis de noiembrie, am primit și mail de la Dacia, care spunea că livrarea mașinii se va face în decembrie. Tot în mail scrie că cei care o vor înmatricula repede vor primi și o surpriză:
Umblă vorba pe forumuri că surpriza ar fi un voucher de 500 lei la eMAG, ceea ce nu e rău deloc.
Motivul pentru care Dacia se grăbește cu înscrierile este pentru a înmatricula cât mai multe mașini posibile până la sfârșitul anului, evitând astfel penalizări usturătoare de la UE. Ideea este că fiecare producător auto are un target care spune că media europeană de emisii de CO2 pentru toate mașinile înmatriculate nu trebuie să depășească 95 grame CO2/km la nivel european. Dacă depășește acel plafon, producătorul trebuie să plătească pentru fiecare vehicul înregistrat în acel an o suprataxă de 95€ per gram/km pentru fiecare mașină care depășește targetul. Mașinile electrice trag în jos această medie. De exemplu o mașină electrică vândută se ia în calcul drept două vehicule atunci când se face media. Mai multe detalii aici.
Paranteză. Dacă România nu a avut alocat un stoc mare de Spring-uri, cred că unul dintre motivele pentru acest lucru ar fi modul ciudat în care se înmatriculează mașinile la noi. Noi suntem singura țară în care proprietarii au până la trei luni să-și înscrie mașinile, putând circula cu numele roșii între timp. Ba chiar mai mult, nici nu sunt sancționați dacă nu le înscriu în termen de trei luni. Astfel că unii ajung să le înscrie după mult mai multe luni. Practic pentru Dacia ca grup european era riscant să trimită mai multe unități în România decât în Italia, Spania sau Franța, unde mașinile se înmatriculează pe loc. Deși livrate în România în 2020, mașinile ar putea fi înmatriculate și prin 2022, lucru care pe ei i-ar afecta la calculul emisiilor. În fine, un lucru e clar: Dacia își dorește să livreze aceste mașini cât mai repede, mai ales în România. Asta pentru că am văzut pe forumuri discuții de genul “România e ultima țară, străinii iar au prioritate șamd”. Păi uite d-aia au prioritate, că noi avem legi și proceduri proaste.
Ce mă intrigă pe mine este faptul că au fost anumite mașini comandate mai târziu, dar care au ajuns mai devreme. Sau invers spus, cei care au fost printre primii care au dat comenzile (adică și eu), nu le vor primi printre primii. Caz concret: eu am dat avansul pe 20 mai (day 1) și am primit o serie de caroserie care se termină cu “26xxx”. Au fost persoane care au dat avansul tot la Meridian Nord, pe 23 și 26 mai, au primit serie de caroserie cu “16xxx” sau “18xxx” și acum au primit mașinile. Eu am termen de livrare decembrie, dar care în ritmul în care merg lucrurile poate fi și ianuarie. Ar fi nedrept ca cei care au dat comanda mai târziu să o primească și mai devreme, să se bucure de mașină, să beneficieze și de acel bonus, iar primii care au dat comanda să o primească mai târziu și eventual să nu mai primească nici acel bonus de înmatriculare :))
Nu-mi fac griji că Dacia nu ar livra Spring-ul până în ianuarie pentru că atunci expiră ecotichetul. Și conform regulamentului ecotichetului, dacă Dacia nu îmi poate livra mașina stabilită, este obligată să îmi pună la dispoziție din stoc o mașină de valoare identică. Adică 18.550 euro. Adică un Duster. Nu cred că se va întâmpla asta 🙂
O explicație oficială al acestui fenomen nu o am. (Keep in mind că Dacia vrea să livreze cât mai repede toate mașinile). De ce le-ar livra într-o ordine așa de dezordonată? Am găsit însă o singură explicație neoficială, o speculație a unui tip de pe un forum care zicea că cele care au venit acum sunt de fapt din stocurile alocate altor țări (în Italia au început livrările mai devreme), care au fost redistribuite către România. S-a pus atunci problema: dar de ce nu s-au alocat celor care au plătit primii avansul? Pentru că aceștia aveau deja o serie de caroserie alocată și ar fi devenit suspicioși sau supărați în cazul în care dealerul le-ar fi propus să le schimbe seria caroseriei. Pe lângă asta, vă imaginați ce s-ar fi întâmplat dacă clientul ar fi acceptat schimbarea seriei caroseriei și apoi ar fi aflat că mașina întârzie? Ar fi crezut că schimbarea codului a fost din start doar o manevră ca să-i întârzie lui livrarea.
Eu nu sunt supărat că mașina întârzie. Mai ales că am cumpărat-o ca pe o jucărie/a doua mașină. Mă așteptam la întârzieri, acestea sunt la toți dealerii. Un alt membru al familiei a comandat un Tucson PHEV care întârzie, am văzut că și livrările de Ford Puma (care sunt produse la noi în țară) întârzie, toate întârzie. Criza semiconductoarelor face ravagii. Sunt însă un pic frustrat că am fost printre early adopters și cu toate astea nu o voi primi printre primii. Știind însă informațiile de mai sus, asta e, accept situația, fără să mă transform în românu’ nemulțumit care dă cu pumnul în masă.
Ce este și mai amuzant este că am descărcat aplicația My Dacia, aplicația cu care poți controla mașina (wow, Dacia cu aplicație!), am băgat codul de caroserie acolo și mi-a încărcat toate detaliile mașinii, semn că mașina a fost produsă și așteaptă undeva cuminte în fabrică (sau poate pe vapor) să fie livrată. Mi-ar fi plăcut să pot claxona din aplicație, ca să sperii din când în când oamenii din jurul ei 🙂
În concluzie, aștept cu atenție și îngrijorare livrarea jucăriei.
Discover more from revoblog.ro
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
Ciudat mi se pare si mie la Dacia modul de alocare a masinilor.
Am dat comanda pentru ai mei atunci in prima zi, cu avans atunci ulterior completat si cu tichet Rabla normal.
Acum 2 saptamani au solicitat plata pana la 100% din valoare. Lucru care s-a intamplat in aceeasi si. Am cerut optional si set de anvelope iarna (plata extra, virat suma tot online, in aceeasi zi cu plata pana la 100%). Nu stiu seria masinii – dar acum la 2 saptamani dupa plata completa a masinii NU am primit OK-ul de ridicat masina… #Brasov
2 dileme am:
1) au set de covorase inclus ?
2) cu ce nivel de incarcare baterii o primesti ?
Eu am primit-o cu covorașe de tip mocheta si încărcare 100%.
Am comandat si eu cauciucuri de iarna si au fost montate pe gentile celor de vara, iar cele de vara in portbagaj.
Am optat pentru cablul de încărcare de putere mare si il am pe acesta plus cel de încărcare de la priza normala.
Stai liniștit, dacă ți-au cerut plata integrală înseamnă că mașina a ajuns deja. Probabil nu a fost trimisă încă din parcul de unde au venit toate Springurile către dealerul tău.
Da, vine cu covorașe tip mochetă, cum zice @tgorun.
Vineri 22 Oct am preluat masina. Observatii la cald:
Tata a tinut relatia cu Dacia, eu doar constat:
1) arata bine in realitate, culorile argintiu si alb imi plac cel mai mult. Culoarea albastru nu mi se pare ca i se potriveste;
2) am primit-o cu baterie 100%, 18km la bord (ultimele 2 masini noi aveau sub 10km pe bord); 209km raza de actiune.
3) e totusi o Dacie chinezeasca, serviciile asociate vanzarii (Ghimbav/BV) la standard romanesc (low quality):
>>> 3 “drumuri” distincte birou > casierie birou pentru a achita serviciile :
a) asigurarea RCA (1300 lei 12 luni) – clasa B3 – normal trebuia sa fie B8; am simtit un pic de jecmaneala de la reprezentanta de vanzari; Cine nu verifica plateste!
b) covorase suplimentare “de cauciuc” + “set ITP” – jecmaneala pe fata DACIA; (mai multe mai jos)
c) numerele rosii; cat de haos poate fi in capul unora sa nu isi eficientizeze/consolideze activitatea in firma ?!
>>> povestea ca daca o inmatriculezi in 30 zile, primesti 500 lei voucher eMAG. “V-am facut programare, dar am pierdut foaia! Sigur aveti in data de X, dar nu stiu ora!” (A mimat ca o cauta, pana a zis ceva de genul rezolvati voi); WTF!; O doamna slab pregatita;
>>> covorase suplimentare “de cauciuc” – erau aruncate in portbagaj – langa celelalte 2 “incluse” din fabrica. De ce le-ai plati daca nu ai vrea sa le montezi !? (logica lipsa sau orientare client 0 la DACIA); Covoras de cauciuc = inseamna ca are un fel de cauciuc pe partea inferioara a covorasului. Adica nu-s de umblat prin fleasca/zapada …
>>> ti se face un tur rapid al masinii dar pana nu introduci codul PIN pentru radio este un bip-bip infernal in boxele masinii. Mi-au spus ca trebuie sa stai sa astepti in masina pana iti cere unitatea centrala PIN-ul – timp in care cineva iti explica despre masina. Eu am oprit motorul sa aud ce mi se spune. Apoi cu greu am reusit sa introduc PIN-ul; (Nu am gasit unde anume in meniul il poti introduce – nu exista functia, Am dat “reset to factory defaults” si a solicitat apoi in vreo 5 minute; Cei de la DACIA au venit cu solutia asteptati ca apare el” – dar nu puteai efectiv sa pleci la drum asa cu masina si cu radio pornit; Radio care functiona normal;
4) dupa 90km de la preluare – dupa primul drum practic – la deschiderea capotei am constatat ca un fir pentru reglajul mecanic al farului era “sarit” din locas (la plecarea din showroom verificasem si totul era ok sub capota). La prima vedere pare o problema de design, se putea mai mult ! L-am reparat in 10 minute; Vedem cat tine;
5) dupa 90km de la preluare – dupa primul drum practic – la prima actionare a clapetei de deschidere usita incarcare, a “sarit” cablul din clapeta; E un sistem mecanic similar cu frana fata si traditionala de la biciclete. Asta a fost prima reparatie la Spring, cu maini belite. Problema similara ca si cea de sus, doar ca e totul mascat si a fost mai dificil. Vedem cat tine;
6) are enorm de mult loc liber sub capota. Puteau face un al doilea portbagaj sau schimba design-ul.
7) nu are scut sub locasul “motorului”; Va intra mizerie mai multa in zona aia.
Plus-uri identificate semn ca existat totusi orientare client:
– cauciucurile de iarna cumparate suplimentar au venit montate direct pe masina (wow!) – dar cred ca am platit totusi pentru serviciul asta;
– cauciucurile de vara erau frumos ambalate in niste saci transparenti si depozitate pe bancheta din spate, ce era inca invelita in folie de protectie (sa nu se murdareasca) !
– masina fusese recent spalata (avea inca urme de apa pe caroserie);
– masina au livrat-o din showroom (wow) si nu din zona din spate, zona de “service”; E o senzatie misto.
Pare a fi exact ce aveau nevoie ai mei ca o a doua masina, incarcare direct la priza in curte.
@Ariel, s-o stăpânească sănătoși!
3 a) Wtf? Cum adică trebuia să fie B8 și ți-au făcut B3? Bonusul nu este “by default” în funcție de istoricul tău de asigurat / vârstă / ani de condus? Adică eu îmi imaginam că nu se poate schimba chestia asta. Nici pe plus, nici pe minus. Pur și simplu bagi datele în sistem și ăla îți dă B0-B8 în funcție de algoritmul lui.
b) Dealerii trăiesc din service și vânzarea de accesorii. Cumva mă aștept și eu să îmi bage pe gât covorașele și kitul de prim ajutor.
Asta cu casieria care e în fundul curții am mai văzut-o și eu la alți dealeri (nu Dacia) și nu o înțeleg. Pune frate un POS și în showroom!
6+7) Asta poate fi din rațiuni de răcire mai eficientă a motorului/bateriilor. Sau poate vor să le vândă separat ulterior ca pe accesorii, să mai facă și dealeru’ un ban 😀
Eu am ridicat ieri mașina. Desi sunt din Pitesti, am ales ridicarea de la dealerul Mavexim din Găești.
Precomanda făcută in 25 martie.
Comanda făcută in 21 mai si plătita 3 zile mai târziu.
Pe 1 octombrie m-au sunat, sa-mi spună ca a ajuns in Slovenia cu vaporul.
Pe vineri 15 oct au emis factura pt. restul de plata si luni 18 oct am plătit-o si am ales ziua de ridicare.
Asa ca ieri 21 oct am fost sa o ridic.
Deocamdată am făcut doar drumul Găești – Pitesti, partial pe autostrada si sunt mulțumit de comportamentul ei.
Ai plătit-o mai târziu, norocosule! :)) Bravo, s-o stăpânești sănătos! 🙂
Citind articolul ăsta și comentariile, să-nțeleg că în curând va fi plin pe străzile patriei de Spring-uri?
Da, păi au ajuns deja 1.600 mașini, vor mai fi încă pe atât la următoarea livrare, în noiembrie/decembrie. Și tot așa.
Pe mine m-au chemat sa-mi spună ca trebuie să-mi schimb optiunea de culoare blue cianote, deoarece a luat foc hala unde vopseste aceasta culoare. Vrajeala, un smecher a mituit maimuta de la Mavexim TGV, pt a primi masina mai repede in defavoarea mea. Ca in Romania.
Nu, chestia cu culoarea albastră nu este vrăjeală. Eu știam de ea de acum 2-3 luni și o perioadă de timp nu au mai acceptat comenzi noi pentru culoarea albastră.