Vremea bună de afară ne-a convins să mergem într-o excursie la munte. Am decis să fugim din oraș și să căutăm o cabană la munte pe care să o închiriem în totalitate unde să fim doar noi și să ne bucurăm de natură. Într-un final am ales localitatea Borlova, lângă Caransebeș. Am parcurs 1391km cu Hyundai Kona electrică și acum putem trage niște concluzii despre costuri și ce presupune un drum cu mașina electrică.
Ruta la dus
Pentru ruta de plecare am ales să o luăm pe Valea Oltului, pentru că e un drum pe care l-am mai parcurs și alte dăți, știm calitatea drumului, beneficiem de două segmente de autostradă și avem numeroase stații de încărcare “Level 3”. Acestea încarcă cu o viteză de 50KWh/H și sunt cele mai rapide din România la momentul actual, pot fi văzute cu portocaliu pe harta de mai jos (cele cu verde încarcă la doar 10KWh/H).
Prima oprire am făcut-o la Râmnicu Vâlcea, după aproximativ două ore jumătate de condus. Am ajuns cu 58% baterie după parcurgerea a ~190km. Ne-am pus la încărcat rapid la o stație Renovatio, am mers până la baie, mâncat niște fast-food și ne-am întors la mașină. Totul a durat 45 minute, n-am așteptat suplimentar pentru mașină, a fost o pauză pe care am fi făcut-o oricum undeva (ne-am asigurat că avem KFC în apropiere). În acest interval am încărcat 24.7 KWh și ne-a costat 48.2 RON (costul a fost de 1.9 RON/KW, mai mare deoarece am folosit încărcare rapidă, la 50 KWh/H DC). La plecare aveam bateria încărcată ~96%. Chiar dacă pe Valea Oltului am întâlnit o coloană de mașini, care a presupus foarte mult condus în regim start-stop, nu am fost îngrijorat de acest lucru pentru că astfel de trafic nu este dezastruos pentru consum (cum ar fi fost pentru Golf-ul meu anterior). Am ochit pe sensul opus o verișoară Hyundai Ionic 🙂
Cea de-a doua oprire am făcut-o la Deva, tot la o stație de încărcare Renovatio, după un segment de condus pe autostradă cu aproximativ 110-120 km/h (zona de comfort a Hyundai Kona). Am ajuns cu 42% baterie după un drum de ~221km. Aici am luat o cafea, dat o tură prin shopping center pentru a ne întinde picioarele și ne-am întors la mașină. În total sesiunea de încărcare a durat 33 minute, am încărcat 25.4 Kwh pentru care am plătit 49.61 RON. Chiar dacă eram la a 2-a sesiune de încărcare rapidă și făcusem 100km pe autostradă, viteza de încărcare n-a avut de suferit aproape deloc, ceea ce a fost o surpriză plăcută. Vremea răcoroasă probabil că a ajutat la răcirea bateriei astfel încât ea să poată fi încărcată la viteza stației de încărcare.
La destinație am lăsat mașina la încărcat la o priză normală 220V unde pentru a ajunge la 100% ne-ar fi trebuit ~14h, drept pentru care am lăsat mașina peste noapte la încărcat și ne-am reîncărcat și noi bateriile. După 12 ore am încărcat ~24 KWh la un preț de cel mult 25 Ron (asta e prețul din București, nu știu cât era prețul local).
Estimat și realizat
Folosind planificatorul de pe Plugshare.com am obținut următorul estimat pentru această călătorie:
La destinație se pot observa statisticile în bord. Numărul mare cu albastru reprezintă nr de Km care mai pot fi parcurși cu nivelul curent de încărcare (~50%).
Diferența de timp rezultă din cauza întârzierilor de pe Valea Oltului, însă ținând cont și de acestea, estimarea este foarte bună și o voi folosi și în viitor pentru a-mi planifica drumul.
Drumeție până la Muntele Mic
Nu a fost foarte special, n-am încărcat nimic pe drum. Mașina s-a descurcat excelent pe serpentine atât la urcare cât și la coborâre, n-a avut nicio ezitare în a ataca diversele viraje. Am încărcat apoi la cabană folosind priza obișnuită de 220V, peste noapte, pentru a ne pregăti pentru a doua zi.
Drumeție până la cascada Bigăr
Drumul de la Borlova, unde eram cazați, până la cascada Bigăr se poate face pe mai multe rute, însă noi am ales-o pe cea prin Reșița, atât pentru dus cât și pentru întors, în principal pentru că, deși teoretic puteam să ne ducem și să ne întoarcem fără să avem nevoie de o încărcare, am vrut să avem opțiuni în caz că apare ceva neprevazut și consumăm mai mult pe serpentine sau cine știe ce.
Am decis, la întors, să încărcăm în Reșița și, spre marea noastră surprindere, orașul are propria rețea de încărcătoare gratuite fast charge 50KWh/H. Acestea sunt disponibile oricui, nu doar localnicilor. Bravo Reșița! Tot ce trebuie să faci este să te duci la o benzinărie parteneră și să ceri un card de încărcare (pe care ni l-a dat gratuit) cu care activezi stația. Cât timp mașina a fost la încărcat noi am făcut consumație la un restaurant local din apropiere dar care n-avea nici o legătură cu stația de încărcare. Mâncarea a fost foarte bună. Uite un mod de a atrage turiști în tranzit prin orașul tau.
Ruta la întors
Pe drumul de întoarcere, ținând cont că nu ne așteptam ca problemele de pe Valea Oltului să se rezolve rapid, am decis să alegem o ruta sudică, prin Drobeta Turnu Severin și apoi Craiova, unde am și încărcat la o alta stație Renovatio. Aici am ajuns cu ~27% baterie, după un drum de ~240km. Sesiunea de încărcare a coincis cu un prânz târziu, a durat 1h:40m, ne-a adus 47 KWh și a costat 91.73 Ron. Mașina s-a încărcat mai repede decât am terminat noi să mâncăm la restaurant, astfel încât avea bateria 100% când am ajuns înapoi.
Estimat și realizat
Iarăși, dacă ne-am uita pe estimarea de pe Plugshare pentru această rută, ar arată cam așa:
În timp ce consumul afișat la destinație arată așa:
Preț total călătorie
Costul de transport poate fi spart în mai multe categorii:
- Preț plătit la stații de încărcare rapidă: 189.56 Ron ( 97 KWH )
- Încărcare la priza de 220V (estimat): 55.36 Ron (pret: 1 Ron/KWh)
- Încărcare gratuită Reșita (estimat): 0 Ron ( 30KWh )
Total general 244 Ron pentru a transporta patru persoane pe o distanță de 1391Km. O călătorie similară cu Golful, care are un consum de 10L/100Km, ar fi însemnat 139L benzină, sau 617 Ron.
Încerc să notez toate aceste valori intermediare, cum ar fi consumul Golfului, defalcarea pe clasele de Încărcare etc. pentru că o variație a lor ar putea schimba dramatic raportul de economie. Valoarea aceasta este diferența simțită de mine, comparația între mașina mea veche și cea nouă. Dacă aș fi condus un diesel care consuma 5L/100KM atunci costul ar fi fost 312 Ron pentru motorină și ar fi fost o diferență mică față de mașina electrică, dar ar fi poluat mai mult.
Costurile de încărcare
Costurile de încărcare variază, nu există un singur număr către care să poți arăta cu degetul. Simplificat, contează cât de mult de grăbești:
-
- Level 1: Dacă nu te grăbești deloc. Încărcare la 220V (cu viteza de ~2KWh pe oră) la o priză casnică sau una disponibilă public (cum ar fi la Lidl). De obicei încarc așa când mergem la țară sau când suntem în deplasare, ca o soluție de backup. Costul este deci acela pe care il plătești în mod normal pe curentul electric. În București plătesc 1 Ron/KWh, la țară plătesc 0.4 Ron/KWh. Asta înseamnă că pentru 100% încărcare aș plăti ~70 Ron în București și jumătate la țară. Timpul de încărcare (0-100%) este de ~30 ore, deci încerc să o evit și să o păstrez ca plasă de siguranță.
- Level 2: Încărcarea la stații dedicate, viteza maximă 11KWh/H (alte mașini pot încărca mai repede). Încărcare 0-100% în ~6ore. Există numeroase stații de acest fel în București și în țară, este o soluție ok de zi-cu-zi, unde îmi las mașina 3-4 ore pentru a adăuga 200km-300km autonomie. Îți protejează bateria mașinii (adică nu-i scade durata de viață). Costă 1.3 Ron / KWh (EnelX), 1.4 Ron / KWh (Renovatio), 1.3 RON / KWh (EvConnect). Costul de la 0 la 100% ar fi 90 Ron.
- Level 3: Încărcarea rapidă la 50KWh. Foarte utilă în călătoriile la drum lung sau când te grăbești (am avut nevoie cândva de o încărcare de 15 minute pentru a adăuga 80km autonomie pentru un drum dus-întors până la Snagov). Nu e recomandat să încarci zi-de-zi la această viteză pentru că poate dăuna bateriei mașinii, însă este utilă pentru încărcări ocazionale. Costă 1.95 Ron / KWh (Renovatio), deci de la 0 la 100% costul ar ajunge sa fie 140 Ron.
Despre estimările de consum
Mașina are ceea ce se cheamă GOM (guess-o-meter / ghici-o-metru), care estimează câtă autonomie mai are mașina pe încărcarea curentă. Estimarea aceasta se schimbă instantaneu dacă pornesc / opresc aerul condiționat, dacă încep să conduc mai sportiv, dacă începe o urcare/coborâre etc. Ceea ce este foarte important însă este faptul că această predicție de autonomie este precisă. Dacă mașina estimează că mai poate merge 440km și ai o stație de alimentare la 400km înseamnă că vei ajunge la destinație.
Altele. Oboseala la drum lung
Aceste observații nu țin neapărat de mașina electrică ci se aplică în general mașinilor noi cu tehnologii asistive de condus. Drumul de dus a luat 8h de condus până la destinație, drum pe care l-am parcurs fără schimbarea șoferului, chiar dacă toată lumea din mașină era calificată. De ce n-am făcut schimbarea? Pe scurt: pentru ca n-a fost nevoie. Tehnologiile care se bazează pe identificarea drumului și a condițiilor de drum sunt foarte folositoare pentru că reduc nivelul de concentrare necesar in fiecare moment.
Cutia automată a mașinii este un comfort care, desigur, poate lipsi. Prezența ei face ca toate pornirile de pe loc să fie similară cu pornirea la vale, spre deosebire de o cutie manuală pe care aș asemui-o, ca nivel de efort, cu o pornire la deal. Ai alege să faci 100 porniri la deal sau 100 porniri la vale? Care e mai obositoare?
Lane assist (sub diverse alte denumiri la diferiți producători de mașini) se manifestă ca o mică rezistență în volan atunci când începi să ieși de pe banda de mers, acompaniată de o semnalizare sonoră de nivel mediu care te atenționează că ai călcat banda (e ca un cartonaș galben din partea mașinii 🙂 ).
Adaptive cruise control știe să mențină distanța față de cel din fața ta, astfel încât dacă ești pe autostradă poți să te concentrezi doar pe păstrarea direcției, pentru că de accelerație/frânare se ocupă mașina. În trafic start-stop ai folosești un buton de pe volan pentru a porni de pe loc și a te opri 5m mai departe (odată cu cel din fața ta) iar asta te ajută să odihnești piciorul de accelerație/frână.
Farurile automate, ștergătoarele automate sigur că nu sunt ceva ce nu poți face și singur, însă sunt ceva la care nu mai trebuie să te gândești, o problemă în minus care să te distragă de la a conduce.
Puterea mașinii este și ea un factor care contribuie la scăderea stresului unui drum mai lung. Faptul că depășirile sunt extrem de ușor de făcut înseamnă că nu te vei consuma atât de tare la a 5-a sau la a 100-a depășire de pe drum (oare câte depășiri face, în medie, un șofer per suta de km?)
Concluzii
Pentru noi călătoria a fost un succes, nu numai că ne-a mărit nivelul de încredere în mașină și în capabilitățile ei de parcurs distanțe lungi, dar ne-a convins că trebuie să încercăm și alte rute și mai curajoase.
Voi ce părere aveți? Credeți că o astfel de călătorie este de efectuat cu o mașină electrică sau vă descurajează planificarea drumului? Vi se pare că am fost prea curajoși în a face acest roadtrip cu o mașină electrică?
Discover more from revoblog.ro
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
Sunt foarte interesante concluziile pe care le-ai tras in urma calatoriei. Aproape ca m-ai convins sa optez pentru un automobil electric dar sa gandim putin in perspectiva. Daca sa mareste numarul acestor masini cu 300-500%. Va fi coada la statiile de incarcare? La pompa de benzina stai 5-10 minute. La statia de incarcare, daca sunt doua trei masini in fata, poti sa stai si o jumatate de zi, mai ales daca cei din fata ta vor sa incarce 100%, si nu se grabesc… Din cauza asta sunt ‘aproape’ convins. Fara o infrastructura corespunzatoare exista riscul ca planificarile de calatorie sa fie date peste cap.
E adevarat, e nevoie de mai multe statii de incarcare. Un factor diferentiator fata de benzinarii: statiile de incarcare nu sunt pericol de explozie, cum sunt benzinariile. Pot fi amplasate mult mai generos prin oras, pe langa mall, pe langa locuri de joaca etc. Cu alte cuvinte pot fi instalate mult mai multe statii de incarcare decat ar putea fi amplasate benzinarii in aceeasi suprafata urbana. Desigur, aceste statii trebuie si instalate 🙂
In Brasov mi s-a intamplat in parcare la Coresi sa nu am loc la o priza. Din fericire nu era 100% necesar. totdeauna imi calculez cu cel putin un backup 🙂 (ruta e totdeauna planificata, asta e trade-off-ul)
M-a captivat povestea, și mi-a făcut poftă de o călătorie cu o mașină electrică, mulțumesc
multumesc 😀 poti incerca servicii de inchiriere care ofera masini electrice pentru a avea cel putin un gust al senzatiei 🙂
Niceee, asteptam cu interes aceasta plimbare 😀
Estimarea cu 10L pentru o masina clasica mi se pare enorma. Cutia noastra 1.4 benzina la un drum Bucuresti-Campulung cu 100km autrostrada si mers cu 130-140 si cu 50 km pe DN scoate 6.7-7.7L/100. La Bucuresti-Sinaia, scoate undeva la 7-7.5 la urcat si 5.5-6.0 la coborat.
La drumul din descriere, m-as astepta la un maxim 7L/100. La 4.5 lei litru, ar fi un 441 lei drumul.
Pentru oras mi se pare ideala masina electrica. La drum lung nu mi-ar placea sa imi fac traseul in functie de statii. Si in concediile de pana acum nu prea am mancat in timpul zilei ca sa fac asa pauze lungi. M-ar ajuta pe viitor daca vor fi statii de incarcat la obiectivele turistice. Iar apoi va trebui sa am o solutie si pentru niste drumuri gen Bucurest-Timisiara/Budapesta cat mai scurte. In ultimii 2 ani am facut 3 astfel de concedii, iar anul asta trebuia sa fie al 4lea. Cum zilele de concediu sunt limitate nu as vrea sa pierd inca 2 zile (1 la dus si 1 la intors) pentru ca trebuie sa incarc masina cateva ore, iar pe cei 370- 650km de autostrada sa merg delicat.
(la noi stergatoarele automate mi se par prea sensibile si am ajuns ca la ploi usuoare sa prefer sa actionez manual de cate ori am nevoie sa curat parbrizul).
Pentru oras si pentru cei care nu merg departe in concediu/au timp pentru pauze mi se pare o optiune buna Kona 🙂
Da, doar că tu nu prea mănânci în general, deci nu ești un exemplu bun 🙂 În realitate noi nu am simțit că pauzele alea ne-ar fi ținut pe loc pentru că eram pe modul vacanță. Adică oricum am fi oprit să mâncăm în Rm. Vâlcea, așa că s-a încărcat și mașina cât timp am mâncat.
Problema apare într-adevăr când ai de făcut un drum de x km în cel mai scurt timp posibil. La electrică ești obligat să oprești cel puțin 30 de minute din 300 în 300 de km ca să încarci, pe când la benzină/motorină nu trebuie să faci pauze decât de 5 minute.
masina veche a fost schimbata nu pentru ca era cea mai buna 🙂
legat de mers pana la Timisoara: Distanta pe sosea 559km. Daca faci undeva o pauza pe drum pana la Timisoara, optiuni de incarcare la statii Level 3 (50 KWh/h): Pitesti, Ramnicu Valcea, Sibiu, Sebes, Deva, Faget (si Timisoara 🙂 ). Oricare din aceste statii e un candidat bun pentru o oprire de 30-40minute. In mersul cu combustie interna eu cel putin as face cumulat mai mult de 40 minute pauza.
Pentru mers la Budapesta: statii Level 3 sunt la Arad, Szeged, Kecskemet si foarte multe in Budapesta. Drumul dureaza 9h:40 pe google maps (fara pauze) oricum consumi o zi intreaga pe drum.
Interesant 😉
Articolul ma face sa ma gandesc mai serios la achizitionarea unei masini electrice intr-un viitor nu foarte indepartat sper 🙂 Momentan am hibrida. Am fost pana-n Bucovina din Bucuresti si m-am intors cu un consum mediu de 4,7% (afisat pe bord). In Bucuresti aveam 5,1%.
Ai motor de raba pe golf de mănâncă 10%……?
e un Golf Plus 2007, motor 1.6L Benzina. mai grea decat un golf normal. nu e economica, asta e sigur 🙂
Interesant și educativ. Mai ales pentru cei vare visează. Sfat pentru orice gadget. Cu cât încărcați mai încet, la putere mai mica, cu atât protejați bateria mai mult. Si nu, nu lăsați să se încarce 100% si nici sa se descarce complet. Nu ne-ai spus cât costa masina.
asta e un articol in continuarea acestuia: https://www.revoblog.ro/hyundai-kona-electric-la-bloc/ unde discut si procurare/pret/optiuni etc 🙂
10l/100 km pt golf mi se pare f mult, tinand cont ca este extraurban. Saptamana trecuta am fost in concediu cam prin aceeasi zona(transalpina, hunedoara si la intoarcere pe sibiu si valea oltului) si am facut aprox 1200 km. Consumul mediu a fost de 6.6l/100km, cu mers pe serpentine pe transalpina si pe toti muntii si 140km/ora pe autostrada, pe pilot automat. Masina este un seat toledo 2016/1.2 turbo, 110 cp, benzina. Precizez ca pe ultimii 5400 km, consumul mediu este tot de 6.6, milti km au fost facuti in bucuresti. Asa ca diferenta de consum la aceeasi distanta parcursa ar fi de 172 ron, in plus fata de electrica. Asta inseamna ca diferenta platita pe o masina electrica nu se justifica, momentan. Trebuie sa te opresti de f multe ori pt incarcare. Eu am facut plinul la bucuresti si am mai pus odata la intoarcere, operatiune care a durat 10 min.
legat de consum: asa cum scriam si mai sus, golful e un reper doar pentru ca e masina pe care am condus-o. pentru tine alta masina este reper. Golful meu e din 2007, motor 1.6L benzina, 105cp (promisi in talon, pentru ca in fapt probabil ca unii sunt la pascut). D-asta am si inclus cat mai multe cifre, pentru a putea face tu calculul tau care e valabil pentru tine. O masina din 2016 eu o consider mai degraba noua.
legat de pauze: cand conduc, indiferent de masina, nu opresc doar pentru masina, opresc si pentru mine. nu pot conduce continuu mai mult de 3-4 ore si nici nu mi se pare ok. tot ce trebuie sa fac diferit este sa opresc pentru mine undeva unde si masina poate beneficia.
legat de cost: cum scriam si aici https://www.revoblog.ro/hyundai-kona-electric-la-bloc/ economiile de cost, daca exista (si asta nu e sigur), se vor vedea in timp. 172 Ron la calatoria asta, la alta calatorie tot asa.. o revizie, 2.. POATE ca incepe sa fie rentabila in timp. intre timp te bucuri de o experienta incomparabila a condusului si nici nu poluezi (chiar si asta e discutabil). eu nu vreau sa te conving ca electric e mai bine decat benzina. vorbesc doar despre experienta mea si incerc sa imi consemnez observatiile 🙂
Mai am si un astra g din 2007, luata de noua, 1.4 benzina, 90 cp si nici asta nu consuma mai mult de 7-7.5l/100km. Nici eu nu vreau sa conving pe nimeni 🙂 ca pe termic e mai bine, dar trebuie sa expunem toate variantele. Legat de oprit din cand in cand, sunt de acord, doar ca diferenta fata de o electrica este ca te opresti unde vrei, nu unde sunt statii de incarcare. Esti dependent si conditionat de aceste statii de incarcare. De obicei, locurile unde poti manca f bine sau obiectivele turistice nu sunt langa supermarketuri sau benzinarii. Inca odata, nu incerc sa conving pe nimeni ca o masina electrica nu e ok.
nu ma opresc asupra aspectului de consum pentru ca tine mult de experienta, vehicul, vechime etc. si nu poate exista o concluzie aici, doar diverse comparatii
legat insa de pauze: aici https://www.plugshare.com/ poti vedea statii de incarcare diferite. cele cu galben sunt cele rapide pentru drum lung, cele cu verde sunt mai lente (dar folosibile daca, de ex, te duci sa vizitezi un obiectiv). ce vreau sa spun este ca aceasta limitare a conditionarii de statii electrice suna mult mai amenintator decat este in practica. mall-urile nu exista in vid. benzinariile la fel. atat in craiova cat si in resita am mancat la restaurant chiar daca am lasat masina la incarcat. in rm valcea am ales sa mergem la KFC pt ca asta ne era pofta 🙂
daca am fi vizitat cheile nerei, intr-adevar poate ca ar fi fost mai greu, dar oricand poti incarca la 220V peste noapte (la cazare) pentru a adauga ~24KWh, adica ~200km, cat sa-ti ajunga pentru a 2-a zi. este asta ceva de care trebuie sa tin cont? da. este super-complicat? nu cred
Foarte intersante si utile informatiile.
Ma gandesc la o masina electrica dar nu acum.
Cu autonomia lor mi se par potrivite pentru oras unde sunt chiar necesrare. Circuli ieftin si nici nu poluezi.
Pentru extraurban nu sunt potrivite pentru mine.
Nu sunt obisnuit sa conduc cu 110-120 km/ pe autostrada. Cu riscul de a lua amenzi desi nu am luat niciodata pana acum conduc cu 160 -170 km/ h.
Din Sibiu ( unde locuiesc ) si pana in Viena nu fac mai mult de 6-7 h .
Cand o sa le creasca autonomia ma abonez.
Drumuri bune in continuare.
masina electrica merge cu 170km/h, ba chiar foarte entuziast 🙂 problema este ca ii va creste consumul cu 50%. daca poti planifica in jurul acestor valori, atunci nu vad sa fie o problema. Mersul la viena cred ca e posibil chiar si in acest regim de condus, pentru ca in vest sunt mult mai multe incarcatoare rapide ( exista si peste 50KWh )
drum lin 🙂
Am facut si eu 1300 de km acum o saptamana cu un peugeot 2008 din Cluj pana la Constanta si nu ma costat nimic ,am incarcat numai la peny cu 50 kw cu pauza de 30 min cu doua opriri pe sens .
foarte tare, nu stiam ca penny are statie de incarcare. in ce retea este?
Pana cand un “plin” de baterie nu va tine cel putin cat unul de benzina la conditii de trafic echivalente si infrastructura electrica nu va fi pusa la punct…adica la fiecare benzinarie sa avem si statie electrica de incarcare- masina electrica e un moft scump.
consum in conditii de trafic echivalente: masina electrica e mult mai eficienta in oras, trafic start/stop, trafic la viteze de drum national in afara orasului. singurul loc unde nu merg la fel este pe autostrada unde m-a temperat un pic, pentru a ramane eficient. nu ma plang din cauza asta, per total sunt mai in siguranta.
infrastructura electrica trebuie dezvoltata in continuare, adevarat, dar nu este de nefolosit, cel putin pana acum 🙂
Conduc Hyundai Kona electric de 1 an. 40.000 km.Nu există grad de comparatie cu mașina convențională!Părerea mea este că era motoarelor termice se apropie de sfârșit,cel puțin pentru autoturisme. Am fost de 4 (patru) ori in Grecia de 2 ori in Italia plus toată România. Până vor fi construite mai multe puncte de încărcare trebuie ,e adevărat, o planificare a traseului. Am condus și dețin mașini premium ,dar comportamentul unei mașini electrice care-ți livrează toată puterea și tot cuplul instantaneu nu se compară cu un motor termic care trebuie “,urcat in ture”.In ceea ce privește încărcarea trebuie doar să ne schimbăm modul de a gândi cum folosim o mașină .Timpul cât masina stă parcată poate fi folosit pentru încărcarea bateriilor (de obicei o masina stă parcată cel putin 14-15 ore zilnic) .Eu încarc de obicei acasă peste noapte și dimineața am afișat în bord 490-500 km.autonomie. care-mi ajunge să fac drumuri destul de lungi fără emoții.
wow 🙂 multi inainte! cum a fost iarna? ai lasat-o la incarcat in fiecare noapte? ce cauciucuri de iarna folosesti?
Pun o întrebare ca neștiutor.
Eu am auzit a încărcarea este gratuita.
Da, poți încărca și gratuit în multe locuri. Însă încărcarea gratuită este și foarte lentă de obicei, așa că atunci când te grăbești alegi să încarci la o stație cu încărcare rapidă.
Eu nu sunt așa de impresionat de electrice. Sunt mai puțin poluante(de fapt mută poluarea din oraș) și asta e bine ptr mediul urban. In rest degeaba faceți calcule acum, căci in viitor nu va mai fi așa. Cine crede că statul va renunța la o căruță de bani din accizele încasate pe “mâncarea” mașinilor se înșeală. Odată ce vor fi suficiente pe străzi, curentul la stațiile rapide va fi suprataxat. Deja prin lume sunt rețele de stații de încărcare care au mărit mult tariful. Iar incarcarea la priza casnică o iei in considerare ptr deplasările scurte prin oraș. Problema majoră pe care n-a dezbătut-o nimeni e faptul că nu văd cum vor fi încărcate simultan mii de mașini electrice pe autostrăzile aglomerate. Un autoturism termic il alimentezi in 4-5 minute maxim si lasi locul la altul. Practic in locul unei clasice benzinării va fi nevoie de vreo 20-30 de stații electrice Chinezii au trecut la standardizarea acumulatorilor ptr a putea fi schimbați in stații , ceea ca mi se pare mai plauzibil ptr infrastructură decât încărcarea automobilului, chiar și ultrarapid. Nu mai spun că un Zoe care e mai mic decât un Clio, e la fel de scump ca un Mondeo.
legat de poluare: avantajul este ca poti reduce nivelul de poluare pe masura ce produci curent electric din ce in ce mai sustenabil. la masinile termice nu se poate face acest upgrade post-vanzare
legat de incarcare autostrazi: adevarat ca trebuie infrastructura suplimentara, fara indoiala
cat despre capacitatea retelei de a sustine incarcarea simultana a atator vehicule: reteaua electrica evolueaza si ea, probabil ca se va intampla pe masura ce se fac investitii in infrastructura. este o problema de ou-sau-gaina. nu maresti capacitatea retelei pentru ca nu e nevoie si tot asa
interesant conceptul de a schimba bateria masinii, insa nu sunt sigur ca acesta este raspunsul. iarasi, vom vedea 🙂
Poate va progresa tehnologia pe hidrogen
https://www.youtube.com/watch?v=d2Ovn4REO2w
fain video-ul lui James May. uite inca unul interesant despre tehnologia hydrogen fuel cell: https://www.youtube.com/watch?v=7ynupYBLlyA
Consider că pe moment soluția avantajoasă este phev, dacă o poți incarca zilnic acasa. Am un Mitsubishi Outlander phev care este f multumitor prin ce oferă si raport calitate/preț.
E buna electrica, doar ca și pe viitor planificarea asta a încărcării o ne omoare pe toți, mai ales când că creste numărul mașinilor electrice
Salutare,
Mulțumim pentru cele două postări despre Kona electric. Aștept cu nerăbdare un review după această iarnă cu electrica, autonomie, ce anvelope merg pentru sezonul rece, etc. Mă gândesc serios la achiziția unui astfel de model. Sunt curios dacă pentru modelul 2021, o să ridice Hyundai prețurile.
🙂 multumesc si eu pentru interes. nu voi lasa foarte mult asteptat articolul despre concluziile primei ierni.
Cat despre masinile electrice, similar cu gadget-urile de ultim moment, pare ca intotdeauna la orizont se afla ceva si mai WOW, si mai inovator, si mai dezirabil. La momentul prezent Ioniq 5 pare a fi urmatorul lucru “de asteptat” 🙂 piata e in flux continuu si cu cat poti intarzia decizia mai mult (pentru ca nu te preseaza un vehicul curent problematic sau efectiv ai asteptat destul) cu atat va fi mai mare pay-off-ul. Si nu spun toate astea pt ca nu-mi place Kona, ma bucur de fiecare data cand ma sui la volan.