În week-end am condus pentru puțin timp o Dacia Logan cu Easy-R, cutia de viteze automată, robotizată sau pilotată, depinde cum vreți să-i spuneți. Important este că a dispărut pedala de ambreiaj și mașina schimbă singură treptele de viteză. Easy-R este de fapt o cutie manuală, transformată într-una automată. La cele hidramate cu convertor de cuplu există un sistem hidraulic în locul discului de ambreiaj, la cele robotizate dispare doar pedala, dar discul de ambreiaj rămâne. Ştiam de această diferență așa că știam la ce să mă aștept.
Am condus varianta cu motorizare diesel de 1.5 litri și 90 de cai putere pe un drum în jurul mall-ului Băneasa. Noua cutie de viteze trebuie privită ca ceva între o cutie manuală și una automată. Când se schimbă vitezele vei simți un gol pentru câteva momente atunci când se pierde cuplul, dar nu mi s-a părut că smucește când intră în treapta superioară. Același lucru se întâmplă și când schimbi tu vitezele la manuală, doar că atunci te aștepți la acel gol și din această cauză nu pare deranjant. Chiar dacă ai impresia că tu schimbi vitezele mult mai repede, sunt convins că pe hârtie cutia de la Dacia câștigă. Trebuie doar să te obișnuiești să gestionezi acel gol când se schimbă viteza și totul va fi perfect.
Ştiu că sunt guri rele care spun că nu ar conduce o mașină cu o asemenea cutie pentru că te poate omorî în depășiri. Nu înțeleg de ce, dacă ți se pare prea lent kickdown-ul, cutia are și modul secvențial. Tragi de schimbător în partea stângă și apoi schimbi tu vitezele cu + sau -. Din nou, trebuie doar să știi să o manevrezi.
Alte avantaje ale cutiei ar fi faptul că în modul drive trebuie doar să ridici piciorul de pe frână, și mașina pornește singură în față. Pe lângă asta, ai și asistență la plecare din pantă. După ce iei piciorul de pe frână, mașina stă pe loc 2 secunde, timp berechet să apeși pedala de accelerație.
Cutia se adresează în primul rând șoferilor obișnuiți cu cea manuală. Dacia vrea practic să ne educe, dar ca să aibă succes, trebuie să știe cum să ne seteze așteptările. Şi noi trebuie să înțelegem că în cazul unei mașini de 30.000 de euro, producătorul poate ascunde pe acolo și o cutie hidramată sau CVT care costă 2.000€, dar în cazul unei mașini care pornește de la 6.000 de euro, o cutie robotizată care costă 500€ este compromisul optim. Apropo de asta, la noi costă 500€ să adăugăm cutia, la francezi este cu 100€ mai scumpă.
Ca și ținută de drum, mi se pare că s-a depărtat destul de mult de o Dacia și se aproprie mai degrabă de Renault. Totul se mișcă lin și frumos, nu primești șuturi în ficat când treci cu ceva mai multă viteză peste denivelări. Motorul mi s-a părut foarte silențios, poate din cauză că îl compar cu același motor diesel de pe Duster.
Şi la interior a avansat mult față de primul Logan. Sistemul MediaNav era deja prezent pentru varianta de echipare Prestige dar noutatea o reprezintă prezența climatizării automate.
O altă mică victorie este butonul pentru geamul electric, amplasat acum pe fiecare portieră în parte. Cele două butoane de pe bord sunt acum pentru geamurile din spate. Nu știu dacă înainte avea pilot automat și limitator de viteză, dar acum are. Mai găsești asemănări cu vechiul Logan doar dacă știi unde să te uiți. De exemplu la materialele mai dure folosite sau la zona de deasupra pedalierului.
Dacă aș avea 12.600€ euro și aș vrea neapărat să cumpăr o mașină nouă, probabil Dacia Logan ar câștiga datorită dotărilor. Una peste alta sunt foarte mulțumit de mașină și sper să reușească să convingă cât mai mulți participanți la traficul din România să nu mai demonizeze transmisia automată. Adică să ne educe 🙂
Discover more from revoblog.ro
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
Incetati sa mai folositi cutie “hidramata” in loc de automata. Porcaria asta e un romanism ca si “marsalier”, “clanson” si alte alea.
Dati un serach pe Google sa vedeti ca exista, intr-adevar, o cutie de viteaze automata, numita “Hydramatic”.
E ca si cum ati folosi, in loc de cutie de viteze automata, direct DSG, sau alte denumiri de cutii de viteza automate.
De ce scrie LG in dreapta jos cand pornesti sistemul media ? Are android auto ?
Eh da. De fapt i-au pus un TV 4K de la LG. Dar mai mic 🙂
Salut, ar fi fost mișto și un video 🙂
M-am gândit și eu, dar cred că aș fi fost caraghios să stau să-mi amplasez “aparatura” pe acolo. Test drive-ul a durat 5-10 minute, posibil să-mi fi luat mai mult să setez camerele 🙂