Încă din perioada liceului am avut un stil de lucru foarte haotic și am trecut și prin facultate în mare parte în același stil. Chiar și când m-am angajat am avut un program flexibil, la fel îl am și acum, de când sunt “antreprenor”. Problema cu acest mod de lucru este că poți cădea foarte ușor în extreme. Fie să lucrezi până ajungi la burn out și să nu mai ai chef de muncă ulterior, fie să pierzi timpul. Așa că undeva pe parcurs am realizat că respectând niște reguli simple îmi pot îmbunătăți productivitatea și viața în general.
Așa că iată câteva sfaturi pe care le-am învățat pe proprie piele:
1) Fă-ți un To Do list
Cred că-i primul lucru pe care l-am învățat pe pielea mea. Îmi încep fiecare zi de lucru cu un “to do list” din două motive. În primul rând pentru că nu vreau să uit să fac ceva important. În al doilea rând pentru că o astfel de listă mă responsabilizează. Dacă trec un lucru pe listă, îmi fac o promisiune că îl voi face și la finalul zilei mă pot trage la răspundere. Dacă vă faceți o astfel de listă, eu am și o întreagă filozofie în modul în care abordez punctele de pe listă. De exemplu încep întotdeauna cu punctele ușor și rapid de rezolvat, pentru care știu cât timp trebuie alocat. Apoi cu punctele mai greu de rezolvat, dar pentru care știu totuși cât timp îmi va lua să le fac. Las ultimele punctele grele pentru care nu știu cât timp trebuie alocat. Altfel, dacă aș începe cu ele, aș risca să pierd foarte mult timp învățând cum să rezolv respectiva problemă și să nu mai am timp pentru celelalte.
2) Încearcă pe cât posibil să-ți respecți programul pe care îl aveai înainte
Dacă înainte lucrai de la 9 la 18, încearcă să te ții de program. Excesele pe principiul: “hai că lucrez/mă joc până la 2 noaptea” și mă trezesc mâine la prânz nu fac bine pe termen lung. La fel și cu masa. Dacă ești obișnuit să mănânci la ora 13, ia-ți pauza de masă la fel ca înainte. Nu lua farfuria cu mâncare cu tine în fața laptopului. Dacă vrei să experimentezi, nu zice nimeni că nu te poți abate de la regula asta o dată pe săptămână, dar n-aș recomanda să faci asta mereu.
Încă un sfat care am constatat în timp că funcționează: încearcă să-ți dai seama din timp cât ar trebui să dureze un anumit task. Dacă a trecut mai mult decât estimai, întreabă-te de ce se întâmplă acest lucru și fii sincer cu tine. Oare se întâmplă asta pentru că task-ul este mai greu decât te așteptai, sau pentru că pierzi timpul?
3) Păstrează ordinea și igiena
Pentru mine faptul că stau acasă nu mă oprește să mă bărbieresc la fel de des ca înainte. Consider că este o idee bună să ne respectăm programul normal de igienă și să facem patul ca în oricare zi normală. Mie îmi place și să păstrez ordinea pe birou. Nu-mi place să îmi vină o idee și să o pierd pe drum pentru că sunt nevoit să dau lucruri la o parte până să ajung la laptop să o scriu.
Și știu că unii sunt fani, dar mie nu îmi place să stau în pijamale, pentru că îmi induce ideea de “lălăială”. Nu stau nici la cămașă, dar stau îmbrăcat în ceva comod, puteți citi mai jos explicația.
4) Fă pauze și mișcare
Eu mi-am propus să îmi încep ziua cu 20 de flotări. Am scos deja mânerele și o să încerc să îmi îmbunătățesc timpul pe care îl pot sta în mâini, în timp ce țin picioarele paralele cu pământul. O să întind și salteaua, că dacă o văd pe aici, sigur găsesc eu ceva de făcut. Dacă ai gantere, extensoare sau astfel de inele, ține-le la vedere, pentru că astfel te vor motiva să iei pauze mai dese să te joci un pic cu ele. Dacă le țineți ascunse prin debara e posibil să nu aveți niciodată chef să le folosiți. Și pe lângă mișcare, mai vin și cu avantajul că nu sunt time thieves.
5) Ai timp în plus deci fă ceva în plus
Până la urmă faptul că stai mai mult acasă înseamnă că ai cel puțin o oră câștigată pe care nu o pierzi în drum spre muncă. Eu recomand să faci ceva în plus prin casă (să faci curat în debara, pe balcon, prin haine ori în dulapurile din bucătărie, să montezi lustra pe care tot amâni să o montezi), să faci ceva ce amânai de mult să faci sau să gătești ceva nou. Părerea mea este că aceste lucruri îți conferă sentimentul că ai realizat ceva, ceea ce contribuie la o stare de spirit bună.
6) Limitează discuțiile circulare
Că tot vorbim de stare de spirit bună, eu i-am propus lui Alice să limităm discuțiile despre coronavirus la o dată pe zi. Faptul că stăm într-o bulă cu informații contradictorii ne face să pierdem timpul și să nu mai fim la fel de productivi. Așa că îmi limitez foarte mult incursiunile pe Facebook și încercăm să nu aducem prea des vorba despre asta. Facem un fel de mini-ședință și discutăm timp de 30 de minute tot ce este de discutat, apoi hotărâm ce măsuri trebuiesc luate și cu asta basta.
În final, nu uita că nu este musai ca aceste sfaturi să funcționeze pentru toată lumea. Testează, experimentează, dar fii sincer cu tine dacă vrei să ai rezultate și pentru binele tuturor, fii onest față de angajator. Eu sper ca în urma acestei crize mai multe business-uri să constate că nu-i așa nasol să își lase angajații să lucreze de acasă și să facă acest lucru mai des. Am avea cu toții mai multe avantaje.
Discover more from revoblog.ro
Subscribe to get the latest posts sent to your email.